Sökning: "manlig lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden manlig lärare.

  1. 1. ’’Vi behöver alltid vara lite bättre för att visa att vi kan’’ : En kvalitativ studie om kvinnliga högstadielärares upplevelser av sin arbetsplats.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Åkerström; Victoria Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga lärare; Kvalitativ metod; Genuskodade förväntningar; Krav; kontroll- och stöd; Skolan som arbetsplats;

    Sammanfattning : Lärare är hårt belastade på arbetet och den vanligaste orsaken till långvarig sjukdom bland lärare är psykiska sjukdomar som reaktion på svår stress. Kvinnliga lärare upplever mer stress än sina manliga kollegor. LÄS MER

  2. 2. KVINNLIGA SLÖJDLÄRARE : En studie om hur kvinnliga slöjdlärares ämneskompetenser värderas av elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Borén; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; ämneskompetens; kön.;

    Sammanfattning : Slöjd är ett ämne som har gått från att vara uppdelat efter kön, till att vi idag hittar många integrerade slöjdsalar där materialen kombineras med varandra på olika sätt och en läroplan som säger att “Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (skolverket, 2022, s. 6) Under de år som jag varit verksam inom skolan så har jag som blivande kvinnlig textilslöjdslärare nästan alltid mötts av en manlig trä- och metallslöjdslärare. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturen - Demokratins vagga? : En analys av kvantifieringsmöjligheter av jämställdhetsaspekter hos litteratur som används i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Johanna Svensson; [2021]
    Nyckelord :Bechdel; litteratur; demokratiuppdraget; litteraturdidaktik; cultivation theory; svenska som andraspråk; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att uppmärksamma hur litteratur kan påverka arbetet med demokratifrågor, och särskilt jämställdhet, inom ämnet svenska som andraspråk. Detta har gjorts genom analys av tre utvalda böcker som används av lärare som undervisar på gymnasial nivå. LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan fotbollsklubbar och undervisningen vid NIU-fotbollsgymnasium : om samverkan och påverkan mellan utbildning och det omgivande fotbollssamhället

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :David Edberg; [2021]
    Nyckelord :NIU; fotbollsgymnasium; fotboll; niu-fotbollsgymnasium; tränarlänkfotboll;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet var att undersöka hur fotbollsklubbar i en region har inflytande över utbildningen på ett NIU-fotbollsgymnasium. • Påverkar intressen från olika fotbollsklubbar inom regionen utbildningen på NIU-fotbollsgymnasium? I sådana fall, på vilka sätt? • Hur beskriver lärare och elever relationen mellan fotbollsklubbar i det omgivande samhället och undervisningen inom NIU-fotbollsgymnasium? Metod Studien hade en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. ”Alla kan spela allt”En kvalitativ intervjustudie som behandlar normkritisk gestaltning utifrån kön och genus i relation till kostym i teaterundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur teaterlärare och elever i gymnasieskolan resonerar kring normkritiska val utifrån kön och genus i teaterundervisningen. Följande frågeställningar har formulerats inför arbetet: Hur resonerar teaterlärare och elever i gymnasieskolan kring normkritisk gestaltning utifrån frågor om kön och genus? Vilka möjligheter och begränsningar upplever teaterlärare och elever att kostymen har utifrån frågor om kön och genus i relation till gestaltningen? Studiens empiri är inhämtad från fem stycken individuella halvstrukturerade intervjuer med lärare, en halvstrukturerad intervju med två lärare, samt genom två fokusgruppssamtal med fem elever i varje grupp. LÄS MER