Sökning: "marknadsförändring"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet marknadsförändring.
1. Affärsmodellsutveckling : Hur företag hanterar utmaningar på en förändrad marknad
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för informationssystem och -teknologiSammanfattning : En marknadsförändring innebär utmaningar för de företag som verkar på marknaden, eftersom de då måste anpassa sig till nya marknadsförhållanden, ny konkurrenssituation och liknande. Denna studie har haft som syfte att undersöka vilka utmaningar företag upplever när de utvecklar sina affärsmodeller. LÄS MER
2. Skogsindustriell råvaruanskaffning : hurdan är skogsinspektorernas arbetssituation?
Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest ProductsSammanfattning : Den svenska skogsindustrin behöver höja sin totala konkurrenskraft och lönsamhet, eftersom lönsamheten generellt sett har sjunkit till icke-uthålliga nivåer. Det kommer inte räcka till med enbart kontinuerliga kostnadssänkningar och ökad effektivitet. LÄS MER
3. Bör faktorerna marknadsförändring och graden av professionalitet inkluderas i det resursbaserade perspektivet? En fallstudie av Primärvården Skåne
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna rapport är att beskriva och analysera om marknadsförändringar och graden av professionalitet påverkar en organisation i dess skapande och utveckling av dynamiska kapabiliteter. Denna studie syftar även till att se om ovanstående faktorer bör inkluderas i teorin om RBV. LÄS MER
4. Tänk längre -En kvalitativ studie om långsiktigt fastighetsägande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Dagens samhälle går mot ett mer kortsiktigt tänkande där snabba pengar blir viktigare, vilket även får effekter på fastighetsbranschen. Att kortsiktiga ägare inte känner långsiktigt engagemang och ansvar för sina fastigheter kan ge uttryck i dåligt skötta fastigheter, missnöjda hyresgäster och dåligt rykte. LÄS MER
5. Gårdarnas Smaker : möjligheter och begränsningar för en ny försäljningskanal för lokalproducerade livsmedel
L3-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Historiskt sett har det varit svårt för småskaliga livsmedelsproducenter att få marknadstillträde. Dagligvaruhandeln har stor makt över vad som saluförs i butikerna och butikskedjorna har strävat mot ett fåtal leverantörer med hög effektivitet. LÄS MER