Sökning: "marknadsföra skola"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden marknadsföra skola.
1. Den publikfriande gymnasieskolan - Marknadiseringens effekter på musiklärarnas arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Svenska gymnasieskolan har under de senaste decennierna genomgått ett antal reformer som har gjort det lättare för friskolor att etablera sig samt givit elever möjlighet att fritt välja och byta skola. Detta, kombinerat med en minskning av antalet gymnasieelever, har lett till en konkurrenssituation där skolorna måste marknadsföra sig för att vinna elever. LÄS MER
2. Kampen om eleverna. : En undersökning om hur konkurrensen och marknadsföringen har förändrats inom gymnasieskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med detta arbeta var att undersöka och kartlägga vilka marknadsföringsåtgärder som gymnasieskolorna använde sig av för att locka potentiella elever till just deras skola och analysera hur detta kan påverka eleverna. För att besvara syftet användes dessa frågeställningar Hur uppfattar gymnasieskolorna behovet av marknadsföring? Hur ser marknadsföringsåtgärderna ut vid berörda gymnasieskolor? samt Hur påverkar marknadsföring eleverna enligt teorin? Undersökningen genomfördes genom sex stycken semistrukturerade djupintervjuer med marknadsföringsansvariga vid respektive gymnasieskola. LÄS MER
3. Skolan som samarbetspartner : En kvantitativ studie om föräldrars tankar kring skolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Alla har i varierad utsträckning egna erfarenheter av skolan, det medför att tankar och synsätt om den skiftar beroende på vem som tillfrågas. Lyhördhet, kommunikation och engagemang är grundläggande förutsättningar för samarbetet mellan hem och skola som i sin tur har stor betydelse för barnets skolgång. LÄS MER
4. Lika tillgång till utbildning? - en studie om lokala kurser och nationell likvärdighet på gymnasiets yrkesprogram
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom utredningen SOU 008:7 analysera policyn kring yrkesprogrammens lokalakursutbud och diskutera föreställningar om en likvärdig skola. Detta görs genom att ställa följande frågor: Vad sägerutredningen SOU 008:7 om yrkesprogrammens lokala frihet och elevers likvärdighet? Vilken betydelse ges de lokalakurserna för marknadsföringen i en konkurrensutsatt gymnasieskola? Vad säger utredningen SOU 008:7 omkopplingen mellan lokala kurser och arbetsmarknad? Utgångspunkten har varit utredningen SOU 008:7 som analyserats med avseende på lokal frihet och likvärdighet. LÄS MER
5. "Vi garanterar att alla barn kan läsa och skriva efter sitt första skolår." : En undersökning om ett kommunalt beslut om tjänstegarantier för läs- och skrivkunnighet.
Magister-uppsats, Sektionen för Lärande och MiljöSammanfattning : Syftet med följande arbete är att undersöka hur ett politiskt beslut om att införa en tjänstegaranti med tidig kravnivå för läs- och skrivkunnighet kan påverka skolorganisation och pedagogiskt arbete. För att nå detta syfte undersöker vi motiven bakom beslutet och beslutsfattares och pedagogers tankar om garantin och dess olika effekter på skolans organisation och verksamhet. LÄS MER