Sökning: "marknadsföring 1900-talet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden marknadsföring 1900-talet.

  1. 1. Curling i samtidens sken En djupdykning i marknadsföring och konsumentgrupper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Tijanic Marko; [2023]
    Nyckelord :Curling; marknadsföring; konsumentgrupper;

    Sammanfattning : Curling härstammar från Skottland och spåras tillbaka till 1500-talet. Curlingen kom till Sverige i mitten av 1800-talet och Svenska Curlingförbundet bildades i början av 1900-talet. LÄS MER

  2. 2. Sakral Marknadsföring : religion i svensk reklam från början av 1900-talet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emma Fransson; [2021]
    Nyckelord :religion; mediatization; banal religion; advertising; religion; medialisering; banal religion; reklam.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how religious symbols have been used in marketing historically and how the use of religion in advertising may reflect different conceptions of religiosity. In this study, we look at which religions are used in marketing, whether it is possible to see a change in usage over time, and what it is about the religious symbols that makes them favorable to use in advertising. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering av gårdsbutiken : en fallstudie av Local Food Nodes

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Hanna Engvall; Ylva Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :gårdsbutik; livsmedel; digitalisering; innovation; relationsmarknadsföring; småskalig livsmedelsproduktion; livsmedelsstrategin;

    Sammanfattning : Det svenska jordbruket har genomgått rationaliseringar och jordbruken har blivit allt större och mer specialiserade sedan slutet på 1900-talet. Mindre enheter har haft svårt att konkurrera och därför tvingats lägga ner. Intresset för närodlad mat har däremot växt i samhället under de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Svenska statens och livsmedelsindustrins interaktion ur ett påverkansperspektiv med fokus på mejerinäringen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Ekonomisk historia

    Författare :Agneta Forsman; [2016]
    Nyckelord :Svenska staten; Livsmedelsindustrin; Mejerinäringen; Påverkan; Ekonomisk reglering; Ekonomisk historia;

    Sammanfattning : Den svenska jordbrukssektorn och staten kom att arbeta sida vid sida under stora delar av 1900-talet. Staten subventionerade grupper inom jordbrukssektorn för att tillgodose den svenska efterfrågan och samtidigt förse befolkningen med den kost som staten bedömde vara av värde för en god samhällsutveckling. LÄS MER

  5. 5. "Den attraktiva staden" : En studie om den attraktiva stadens konstruktion i svensk stadsbyggnadsdiskussion

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Natali Klosterling; [2015]
    Nyckelord :government; governance; stadspolitik; globalisering; attraktiv stad; marknadsföring; kommunikativ planering; diskurs;

    Sammanfattning : I den internationella forskningen om styrelseformer finns en allmän uppfattning om att den politiska utvecklingen under 1900-talet indikerar en övergång från government till governance. Nya styrelse- och samarbetsformer har inneburit att den tidigare välfärdspolitiken har omformulerats till en entreprenörsmässig stadspolitik, vilket har skapat en innehållsmässig förskjutning i planeringens grundläggande syfte och mål. LÄS MER