Sökning: "marknadsföring inom idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden marknadsföring inom idrott.

  1. 1. Platsvarumärket norra Sverige : En kvalitativ studie om kommun- och regionsöverskridande platsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Maja Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Platsmarknadsföring; Umeå kommun; Örnsköldsvik kommun; N6-initiativet; urban norm; kommunal och regional planering;

    Sammanfattning : Följande studie behandlar hur den kommunala och regionala platsmarknadsföringen i norra Sverige fungerar och om det finns en koppling mellan dem. För att undersöka detta har Umeå- och Örnsköldsvik kommun valts ut för att företräda både kommunerna i sig och som representanter för N6-initiativet. LÄS MER

  2. 2. Faktorer för sponsring av damidrott : En kvalitativ studie om LIF-Dam

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jacob Palmborg; Daniel Ljung; [2022]
    Nyckelord :Sponsorship; motivation; women’s sports; marketing; sponsorship decisions; Sponsring; motivation; damidrott; marknadsföring; sponsringsbeslut;

    Sammanfattning : Bakgrund: All professionell idrott är mer eller mindre beroende av sponsorer för att kunna bedriva en bra verksamhet. Problematiken ligger i att herridrotten får en betydligt större del av den totala sponsringssumman. Sponsring inom damidrott är ett relativt outforskat område. LÄS MER

  3. 3. Sponsring : En kvalitativ studie om idrottsföreningars arbete kring sponsring, med avgränsning till sporten padel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Frida Litzén; [2020]
    Nyckelord :Sponsring; idrott; sport management; padel; relationsmarknadsföring; engagemang; aktivering; exponering; association; kommunikation; word of mouth;

    Sammanfattning : Syftet i denna uppsats har varit att undersöka hur idrottsföreningar arbetar kring sponsring, där en avgränsning till sporten padel har gjorts. Denna studie har tydligt visat på att en viktig faktor i ett sponsorsamarbete är att skapa en bra relation med sina sponsorer. LÄS MER

  4. 4. Svenska elitfotbollsklubbars konsumentattraktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Nordin; Martin Norgren; [2020]
    Nyckelord :Consumer; consumer attraction; consumer behavior; marketing; professional football; relationship marketing; sports; Elitfotboll; idrott; konsument; konsumentattraktion; konsumentbeteende; marknadsföring; relationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : The aim of this study is to discuss Swedish professional football clubs approach towards consumer attraction as a marketing term, by analysing the unique factors of sport consumer behaviour. The theoretical framework discusses the difference between traditional consumer and the sport costumer, as well as the marketing mix and relationship marketing for the sport organisations purpose. LÄS MER

  5. 5. Uppbyggnaden av ett personligt varumärke är en resa, inte en destination : En kvalitativ studie om personliga varumärken

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jens Sjöberg; Robin Lotthagen; [2019]
    Nyckelord :Personal branding; Marketing; Sports; Personligt Varumärke; Marknadsföring; Idrott;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to build knowledge about how young athletes can build their personal brand. Methodology: The study uses a qualitative approach in order to answer the research questions and the purpose of the study with a systematic literature review, to identify key factors for building a strong personal brand and apply these on a young athletes personal brand. LÄS MER