Sökning: "marknadsföringslagstiftningen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet marknadsföringslagstiftningen.

  1. 1. Marknadsföring på sociala medier : Förhållandet till tryck- och ytrrandefrihet och kontrollen av dold marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emelie Andersson; Johanna Brage; [2018]
    Nyckelord :Marknadsföring; Sociala medier; tryck- och yttrandefrihet; dold marknadsföring;

    Sammanfattning : Marknadsrätten är som de flesta rättsområden ständigt under utveckling. Med dagens teknikutveckling har nya möjligheter till marknadskommunikation utformats. Näringsidkare idag vänder sig ofta till privatpersoner och deras plattformar på sociala medier för att nå ut med dess marknadsföring. LÄS MER

  2. 2. En bloggares bekännelser – en konsumenträttslig granskning av marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering vid betalt samarbete med bloggare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Josefine Hägerhult; [2017]
    Nyckelord :Immaterialrätt; offentlig rätt; yttrandefrihet; marknadsföringsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att internet ges mer utrymme i gemene mans vardag, utvecklas nya sätt för människor att kommunicera med varandra samt att påverka samhället. Det sociala mediet bloggar har vuxit i popularitet och närmare hälften av alla internetanvändare läser bloggar regelbundet. LÄS MER

  3. 3. Vilseledande marknadsföring enligt 10 och 11 §§ MFL : Vad är avgörande faktorer vid bedömningen?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Hanna Boqvist; Matilda Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Vilseledande; otillbörlig; marknadsrätt; marknadsföring; marknadsföringslagstiftningen; tv- och reklamfilm; reklam-TV.;

    Sammanfattning : Via en rättsdogmatisk metod har gällande rätt varit i fokus för att fastställa vilka faktorer som varit avgörande vid bedömningen om marknadsföring i tv strider mot förbudet om vilseledande marknadsföring enligt 10 § MFL. Marknadsföring i tv och radio har begränsat med tid och utrymme vilket har betydelse vid bedömningen om näringsidkarens möjlighet att neutralisera det vilseledande intrycket som reklamen kan ha gett i vissa fall. LÄS MER

  4. 4. Den nya marknadsföringslagen (2008:486)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Karin Lind; [2008]
    Nyckelord :Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Marknadsrätten är det system av rättsregler som drar upp rättsliga gränser för företagens handlande på marknaden genom ramregler som särskilt behandlar företagens etablering, konkurrens, marknadsföring, prissättning och avtalsvillkor samt skyddet för konsumenterna. MFL är den del av marknadsrätten som innehåller de rättsliga styrmedlen för företagens åtgärder på marknaden. LÄS MER

  5. 5. En komparativ studie av det känneteckens- och marknadsföringsrättsliga skyddet för domännamn i Sverige och Kanada

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Johan Mirtorp; [2001]
    Nyckelord :Immaterialrätt; IT-rätt; Komparativ rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ studie av känneteckensrättsligt och marknadsfö-ringsrättsligt skydd för domännamn i Sverige och Kanada. I tur och ordning be-handlas: registreringsförfarandet vid registreringen av domännamn och uppkoms-ten av eventuellt skydd för immateriella rättigheter i respektive land&semic skillnader och likheter i känneteckensrätten i respektive land&semic slutligen behandlas doktrinen om unfair competition eller otillbörlig konkurrens och dess eventuella tillämpning i respektive land. LÄS MER