Sökning: "marknadslogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet marknadslogik.

  1. 1. Villkor och förutsättningar för rektorers beslut kring nyanlända elever. : En fallstudie om beslutsfattande och organisatoriskt lärande i tre kommuner

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Susanne Tistad; [2023]
    Nyckelord :Decision-making; decision-making process; decision; principal; newly arrived student; Beslutsfattande; beslutsprocess; beslut; rektor; nyanlända elever;

    Sammanfattning : During the 2010s Swedish principals received an increased responsibility to make decisions regarding the schooling for individual students. Simultaneously the influx of immigrants to Sweden was high and the responsibility of sorting out housing and schools for the migrants was split between the municipalities. LÄS MER

  2. 2. Barn på annons : Spänningar och möjligheter i socialtjänstens webbannonser avseende barn som ska placeras i familjehem

    Magister-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Carolina Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Adverts; Foster care; Social services; Marketing; Foster children; Institutional logics; Annonser; Familjehem; Socialtjänst; Marknadsföring; Familjehemsplacerade barn; Institutionella logiker;

    Sammanfattning : I en analys av 300 annonser på en öppen webbplats där socialtjänsten söker efter familjehem till specifika barn kommunicerades fyra olika teman avseende familjehemsuppdraget. Det första temat som avsåg familjens egenskaper förekom i 80 procent av annonserna och det andra temat som gällde förväntningar på uppdragets utförande och familjehemmets kompetens beskrevs i 98 procent av annonserna. LÄS MER

  3. 3. Licence to Talk : Sustainability Managers and their Managerial Realities within the Corporate Sustainability Paradox

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mounia El hajjari Borg; Elin Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Sustainability managers; sustainability-dedicated professionals; sustainable development; sustainable management; corporate sustainability; corporate paradox; CSR; stakeholders; governance; sustainability strategies; communication; strategic communication; sustainability reporting; non-financial disclosure; private sector in Sweden; paradox approach; paradox perspective; business case; social and environmental responsibility; organizations; multinationals; MNC; Nils Brunsson; organizational theory; organizational hypocrisy; neo-institutionalism; organizational individuals; organizational tension on the individual level; decision-making; action; business operations; isomorphism; institutional logics; market logics; reporting frameworks; GRI; global reporting initiative; walk the talk; change making; change agent; systemic change; behaviour and human resources; identity work; organizational sociology; legitimacy; organizational external and internal pressures.; Hållbarhetschefer; hållbarhetsrelaterade roller; hållbar utveckling; hållbar ledning; hållbarhet; paradox; CSR; intressenter; styrning; hållbarhetsstrategier; kommunikation; strategisk kommunikation; hållbarhetsrapportering; icke-finansiell information; privat sektor i Sverige; paradox perspektiv; affärsstrategi; socialt och miljöansvar; organisationer; multinationella företag; MNC; Nils Brunsson; organisationsteori; organizational hypocrisy; hyckleri; neo-institutionalism; organisatoriska individer; individnivå; beslutsfattande; affärsverksamhet; isomorfism; institutionell logik; marknadslogik; rapporteringsramverk; GRI; global reporting initiativ; walk the talk; förändringsarbete; förändringsagent; systemförändring; beteende och mänskliga resurser; identitetsarbete; organisatorisk sociologi; legitimitet; externa och interna påtryckningar.;

    Sammanfattning : While sustainability-dedicated managers and related titles represent a profession that has hardly existed for more than a decade, it is not surprising that the field of research concentrating on these professionals is in itself relatively new. With an increasing demand for corporations to take their social and environmental responsibility, and a corporate sustainability characterized by tension and paradox, we found it of importance to explore the role and entanglements of these professionals. LÄS MER

  4. 4. Profit och Purpose : Att kombinera ekonomisk vinst med hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Klara Nyström; Linda Nordin; [2021]
    Nyckelord :värdeskapande; hybridorganisationer; b corporations; intressenter; hållbarhet; prestationsmått; målsättningar; social logik; marknadslogik; institutionell teori.;

    Sammanfattning : B corporations är en form av hybridorganisation som avser att balansera ekonomisk avkastning med sociala- och miljömässiga mål, något företagen själva talar om som “profit and purpose”. Dessa verksamheter beskrivs som en form av hållbart företagande, som kombinerar marknadslogik med social logik, något som historiskt ansetts omöjligt att kombinera. LÄS MER

  5. 5. Eldsjälar och blomsterängar när välfärdsteknik möter silvervågen : En kvalitativ undersökning av det kommunala arbetet med eHälsa inom den svenska äldreomsorgen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informatik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Shadan Ghafouri; [2020]
    Nyckelord :e-health; welfare technology; elderly care; institutional logics; isomorphism; eHälsa; välfärdsteknik; äldreomsorg; institutionell logik; isomorfism;

    Sammanfattning : Den svenska välfärden och äldreomsorgen står inför en enorm utmaning vad avser en allt åldrande befolkning och att det kommer finnas fler äldre i behov av vård och omsorg, än vad det kommer finnas vårdutövare. Välfärdsteknik presenteras ofta som en lösning på detta för äldreomsorgen, vilket är något som ingår inom kommuners ansvar. LÄS MER