Sökning: "marknadsreaktion"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade ordet marknadsreaktion.

  1. 1. Aktiemarknadens reaktion vid VD-avgång för företag med koncentrerad ägarstruktur : En eventstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Dahlberg; Louise Görling; [2024]
    Nyckelord :VD-avgång; marknadsreaktion; ägarstruktur; agentteori; eventstudie; effektiva marknadshypotesen;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka aktiemarknadens reaktion på tillkännagivande av VD-avgång för börsnoterade företag på Stockholmsbörsen, samt analyserar hur graden av ägarstruktur påverkar denna marknadsreaktion. Forskningsmetoden genomförs genom en eventstudie som baseras på ett urval av 181 tillkännagivanden av VD-avgångar, vilka sträcker sig över perioden 2013 till 2022. LÄS MER

  2. 2. Reagerar investerare i svenska Small Cap-företag på Key Audit Matters?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Wallin; Carl Conneryd; [2024]
    Nyckelord :Key Audit Matters; ISA 701; eventstudie; First North; OMX Small Cap;

    Sammanfattning : År 2016 infördes en ny standard för att öka informationsinnehållet i revisionsberättelsen.Standarden kräver att revisorer för noterade företag ska beskriva särskilt betydelsefullaområden för revisionen och hur de har hanterats. LÄS MER

  3. 3. Marknadens reaktion på vinstvarningar : En eventstudie på Oslo Børs

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olle Grywenz; Oskar Spets Storhov; [2023]
    Nyckelord :Vinstvarning; marknadsreaktion; eventstudie; avvikelseavkastning; den effektiva marknadshypotesen; Oslo Børs;

    Sammanfattning : Studien utreder norsk marknadsreaktion på vinstvarningar. För att åstadkomma dettagenomförs en eventstudie, med avvikelseavkastning som mätmetod under tidsperioden2014–2022. Totalt inkluderas 72 vinstvarningar utfärdade av bolag noterade på Oslo Børs istudien. Marknadens reaktion analyseras i två eventfönster av olika längd. LÄS MER

  4. 4. Effekten av företagsskandaler – En eventstudie på Stockholmsbörsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Ögren Brunsberg; Emma Duong; [2023]
    Nyckelord :Företagsskandaler; Eventstudie; Marknadsmodellen; Abnormal avkastning; Marknadsreaktion;

    Sammanfattning : Medier har i dagens samhälle möjlighet att snabbt nå ut till allmänheten med sina nyheter, och som konsekvens får företagsskandaler stor uppmärksamhet. Hur offentliggörandet av företagsskandaler påverkar aktiekurser har studerats sedan många år tillbaka, men en inriktning på den svenska marknaden har inte gjorts i någon bredare omfattning. LÄS MER

  5. 5. ESG kontroverser och dess marknadspåverkan : Kan ett gediget hållbarhetsarbete skydda mot negativ publicitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Thea Färnstrand; Linnéa Lexander; [2023]
    Nyckelord :ESG; ESG-kontroverser; marknadsreaktioner; ESG-poäng; hållbarhetsarbete.;

    Sammanfattning : Hållbarhet har det senaste decenniet varit ett stort fokus i media, för företag och dess intressenter. Företag strävar efter en stark hållbarhetsprofil, och värderingsinstitut tillhandahåller ESG-poäng för att betygsätta företagens arbete. Gröna investeringar lockar och media rapporterar om företagens prestationer samt misslyckanden. LÄS MER