Sökning: "martina olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden martina olsson.

  1. 1. “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Shene Bolvardi; Sara Engström; Martina Olsson; [2024-03-05]
    Nyckelord :Förskola; flerspråkighet; språkutveckling; fysisk högläsning och digital högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. LÄS MER

  2. 2. Det där med gröna bibliotek : En fallstudie av hållbarhetsambitioner för Hyllie bibliotek

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Martina Olsson; Ann-Sofie Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Library and Information science; Public library; Sustainability; Ecological Sustainability; Green Library; Case study; Institutional theory; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In the district of Hyllie in Malmö, Granitor Properties are building a new block called Embassy of Sharing, which is designed focusing on Agenda 2030. Within the block, the city of Malmö is planning to open a new municipal branch library. LÄS MER

  3. 3. Ofrivilligt gränslöst arbete : En intervjustudie om hemtjänstpersonals upplevelser av arbetsrelaterad digital kommunikation på fritiden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Gisela Bolldén-Olsson; Martina Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Interkulturell kommunikation : Hur tydlig och begriplig information till personer med annat modersmål kan stödja social inkludering på arbetsmarknadsutbildningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Olsson Martina; [2020]
    Nyckelord :textdesign; information; skriven information; begriplighet; klarspråk; lättläst; annat modersmål; interkulturell kommunikation; social inkludering; text och bild; informationsdesign;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i Informationsdesign med inriktning Textdesign. Arbetet går ut på att undersöka hur introducerande information på arbetsmarknadsutbildningar kan utformas för att vara tydlig för en målgrupp som inte har svenska som modersmål. LÄS MER

  5. 5. Ska man ha det som ett verktyg för lärande eller ska det bara vara att spela spel på? : En kvalitativ studie om pedagogers inställning till och användning avdigitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martina Kristiansson; Alexandra Olsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; digitala verktyg; pedagoger; inställning; användning;

    Sammanfattning : Digitala verktyg är ett aktuellt samtalsämne i den svenska förskolan då en reviderad version av läroplanen för förskolan börjar gälla 1 juli 2019. I den kommande läroplanen lyfts för första gången orden digitala verktyg som något förskolan ska arbeta med. LÄS MER