Sökning: "matematik förskola skola"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden matematik förskola skola.

  1. 1. Hur barn får erfara matematik i förskolan : pedagogers uppfattningar.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefin Karlsson; Annie Petersson; [2018]
    Nyckelord :Vardaglig matematik; förskola; barns erfarande; medforskande pedagog;

    Sammanfattning : Bakgrund I den här studien redogörs för hur viktigt det är att barn tidigt får möta matematik då deras grund för matematik kan läggas redan i förskoleåldern. Rapporter visar att elever i svenska skolor har bristande resultat i matematiktest, vilket gör det ytterst viktigt att börja stimulera barns matematiska erfarande redan i tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i förskoleklass : Pedagogiska planeringar i matematik av verksam F-1-lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Beatrice Lindman; [2018]
    Nyckelord :Kunskapsformer; förskoleklassplanering; läroplan; skolifiering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen kring hur verksamma lärare i förskoleklass undervisar i matematik och hur denna undervisning bidrar till ”bron” mellan förskola och skola. För att ta reda på detta samlades förskoleklass- och årskurs 1 planeringar in från verksamma lärare i respektive årskurs och dessa analyserades utifrån läroplanen och Lindes fyra kunskapsformer. LÄS MER

  3. 3. Det får inte bli skola! : En kvalitativ studie om begreppet undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ylva Embler; [2016]
    Nyckelord :Preschool teaching; Educare model; preschool teachers’ responsibility; curriculum; organisational changes; preschool teacher and child carer; Undervisning i förskolan; educare-modellen; förskollärares ansvar; läroplan; organisatoriska förändringar; förskollärare och barnskötare;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien undersöks hur åtta förskollärare på fyra förskolor i fyra olika kommuner förhåller sig till och använder sig av begreppet undervisning i sitt arbete. Den svenska förskolan har genomgått stora förändringar under de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Att närma sig ett museum : Ett förberedelsematerial för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Larsson; Emma Rosvall; [2014]
    Nyckelord :Förskola; museum; samarbete; förberedelsematerial; museikod; Museum Gustavianum;

    Sammanfattning : Detta är ett självständigt arbete bestående av en uppsats och en produkt som utformats inom förskollärarprogrammet vid Uppsala universitet i nära samarbete med Museum Gustavianum. Undersökningar visar att museer och förskola/skola ofta vill samarbeta, men att detta samarbete ofta uteblir trots den goda viljan. LÄS MER

  5. 5. Lust att lära matematik

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann Matti; Rawaa Najjar; [2014]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; grundskola tidigare år; matematikdidaktik; lekaktiviteter; lust;

    Sammanfattning : SammanfattningAnn Matti & Rawaa Najjar (2014) Lust att lära matematikMalmö högskola, ULV projektHandledare: Anna Henningsson-YousifExaminator: Haukur ViggossonSyftet med arbetet är att främja barns lärande och förståelse i matematik genom att skapa lustfyllda aktiviteter som har sin grund i lek i förskola och skola.Vi har använt oss av olika forskningsmetoder såsom aktionsforskning, observationer, loggböcker och samtal med pedagoger för att beskriva resultatet. LÄS MER