Sökning: "matematik förskola taluppfattning resultat"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden matematik förskola taluppfattning resultat.
1. Sätt på dig dina matematiska glasögon : En studie om hur förskollärare arbetar med olika aspekter av matematik i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Förskolan är en grund för att barn ska få utmanas och utvecklas inom matematik. Det är iförskolan som barn först kan stöta på vad matematik innebär och får en utvecklad förståelse för hur matematik fungerar. Förskollärare ska synliggöra matematiken för barn genom att ta vara på varje tillfälle. LÄS MER
2. Matematik är som strössel på en glass : En intervjustudie om åtta förskollärares inställning till, och erfarenhet i, arbetet kring matematik med små barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjustudie om åtta förskollärares inställning till, och erfarenhet kring, förskolans yngsta barn och arbetet med matematik i förskolan. Studiens resultat visar att deltagande förskollärare är ytterst medvetna om att matematik finns överallt och att små barn erfar matematik genom lek och samspel. LÄS MER
3. Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande sommöjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har viuppmärksammat att spel ofta upplevs som en lustfylld aktivitet som uppmuntrar till samspelmellan barnen. LÄS MER
4. Matematik i förskolan
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningMot bakgrund av läroplanens nya krav som träder i kraft 1 juli 011, är syftet med denna uppsats att ge pedagogerverktyg i vardagsarbetet för att kunna väva in matematik på ett meningsfullt och lustfyllt sätt.Mitt syfte är att inspirera och motivera pedagoger i förskolan att se sin verksamhet som en del av detsammanhängande utbildningssystemet, ge dem verktygen att kunna genomföra enklare aktiviteter som synliggörmatematiken, delge tankar kring möjligheterna med språkbruket samt kunskap kring vad som utgörgrundläggande taluppfattning och ett sätt att mäta detta i barngruppen. LÄS MER
5. Hur förskollärare introducerar talbegrepp. En studie i förskola och förskoleklass.
C-uppsats,Sammanfattning : BakgrundBakgrunden till vår undersökning ligger i att vi undrade över vilken matematik man borde introducerai förskolan, vilken matematik behöver barnen för att klara matematiken i skolan? Vi valde att begränsaoss endast till talbegreppen i och med att detta är en stor del av den grundläggande matematiken.SyfteSyftet med denna studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar i förskola och förskoleklass omhur man kan introducera talbegreppen för barn. LÄS MER