Sökning: "matematik i förskola och förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden matematik i förskola och förskoleklass.

  1. 1. Mot en transdisciplinär undervisning för yngre barn? : En observationsstudie i en förskola och en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Elisabet Martinez Domene; Chera Majid; [2018]
    Nyckelord :bild; matematik; förskola; transdisciplinäritet; undervisning;

    Sammanfattning : Vår studie undersöker hur bild och matematik kombineras i undervisning i en förskola och en förskoleklass. Syftet med vår observationsstudie är att ta reda på hur bild och matematik kombineras i undervisning och om, och i så fall hur, en transdisciplinär undervisning sker samt om transdisciplinäritet kan bidra till ett pedagogiskt arbete som utgår från både barns intresse och läroplanens mål. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning i förskoleklass : Pedagogiska planeringar i matematik av verksam F-1-lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Beatrice Lindman; [2018]
    Nyckelord :Kunskapsformer; förskoleklassplanering; läroplan; skolifiering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen kring hur verksamma lärare i förskoleklass undervisar i matematik och hur denna undervisning bidrar till ”bron” mellan förskola och skola. För att ta reda på detta samlades förskoleklass- och årskurs 1 planeringar in från verksamma lärare i respektive årskurs och dessa analyserades utifrån läroplanen och Lindes fyra kunskapsformer. LÄS MER

  3. 3. Matematisk progression och övergången mellan förskola och förskoleklass : En kvaltativ studie om matematisk progression och övergången mellan förskola och förskoleklass

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Hellström; Malin Sörlin; [2017]
    Nyckelord :matematisk; matematik; progression; övergång; förskollärare; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarna beskriver arbetet med progression och barns matematiklärande samt hur progressionen fortskrider i samband med övergången mellan förskola och förskoleklass. Arbetet har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som genomförts med åtta yrkesverksamma förskollärare i förskola och förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskoleklass : Lärares erfarenheter av hur matematikundervisningen organiseras och genomförs samt hur eleverna ges möjlighet till delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Beijer; Jessica Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; matematik och förhållningssätt;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 beskrivs att ”matematiken har en flertusenårig historia med bidrag från många kulturer. Den utvecklas såväl ur praktiska behov som ur människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken som sådan. LÄS MER

  5. 5. Matematik i förskoleklass. Lärares syn på matematik i förskoleklass.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erica Svensson; Katarina Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Matematik; Förskoleklass; Lpfö 98 läroplan för fö;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare ser på matematik och hur de tänker kring matematik iförskoleklass. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklassen. LÄS MER