Sökning: "matematik i olika yrken"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden matematik i olika yrken.

  1. 1. Lärarens uppfattningar och kunskaper om matematikångest.En surveyundersökning om hur stor andel av F-6 lärarna, som ser de tidiga tecknen vilka kan leda till matematikångest hos eleverna.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katarina Cronholm; Christina Myresten; [2023-02-22]
    Nyckelord :matematikångest; tidiga tecken på matematikångest; lärare F-6; matematiklärare;

    Sammanfattning : Matematikångest är en negativ känsla som uppstår i olika matematiska situationer vilket påverkar individen på olika sätt. Känslor i form av oro, rädsla, spänningar och ångest påverkar individens förmåga att hantera siffror och lösa matematiska problem negativt både i det vardagliga livet och i skolan. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares beskrivningar av matematikundervisning vid måltiderna i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Sjögren; Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :matematik; förskollärare; måltider; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund I dagens samhälle handlar mycket om matematik vilket gör det till ett viktigt ämne. Forskning visar på att många yrken idag är i behov av matematiska kompetenser men att intresset för matematik minskar bland dagens ungdomar. Det är även något som PISA-undersökningar visat på. LÄS MER

  3. 3. LÅG- OCH MELLANSTADIELÄRARES RESONEMANG OCH TILLÄMPNING AV PROGRAMMERING I MATEMATIKÄMNET

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ksenija Peggar; Arkan Shefram; [2020-09-03]
    Nyckelord :Programmering; matematik; grundskola; läroplan; datalogiskt tänkande; resonemang;

    Sammanfattning : Skolverket inför programmering och digitala verktyg i kursplanen för matematikämnet på grundskolan 2018 på uppdrag från Regeringen. Anledningen till beslutet är att vi lever i alltmer digitaliserat samhälle som leder till ett ökat behov av digitala kunskaper i de flesta yrken. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i en kvalitativ matematikundervisning : Utveckling av lärares digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cajsa Jensen; Filippa Damberg Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematikundervisning; lärare; TPACK; DigCompEdu;

    Sammanfattning : Informationsflödet i vårt samhälle blir allt mer digitalt och utvecklas snabbt. Även teknik utvecklas och yrken som finns idag fanns inte för tio år sedan. Även skolans och lärares roll har därför påverkats av digitaliseringen och elevers digitala kompetens ska grundläggas i skolan. LÄS MER

  5. 5. Jag är nog rätt bra ändå : en studie över tjejers och killars självförtroende inom naturvetenskapliga ämnen och matematik på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Sofie Kjellgren; Emelie Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Självförtroende; intresse; attityder; självtillit; naturvetenskap; naturvetenskapliga ämnen; biologi; matematik; naturvetenskapsprogrammet; gymnasiet; tjejer; killar; könsskillnad; STEM;

    Sammanfattning : Naturvetenskapen spelar en ständigt större och större roll i världen när rymden utforskas, klimathotet ska bekämpas och samhället digitaliseras. Antal STEM-yrken (Science Techonology Engineering and Mathematics) ökar lavinartat vilket ställer krav på att skolan ska utbilda framtidens generation inom dessa ämnen. LÄS MER