Sökning: "matematik negativa tal"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden matematik negativa tal.
1. Lärares synliggörande av relationer inom och mellan tal : En studie om hur lärare i årskurs 1 undervisar och vad det ger elever möjlighet att erfara
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Den internationella kunskapsmätningen från TIMSS år 2019 visar att elevers resultat inom området taluppfattning och aritmetik är fortsatt försämrade; precis som mätningar många år bakåt i tiden (Skolverket, 2020). Taluppfattning predicerar framtida prestationer i matematik och det är därmed betydande att identifiera aspekter som kan påverka denna negativa trend beträffande förståelse för taluppfattning. LÄS MER
2. Matematiklärarens betydande roll för elevers matematikångest : En litteraturstudie om vilka strategier lärare kan använda för att minska matematikångesten bland sina elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar åt att undersöka och bidra till förslag på vilka strategier matematiklärare kan använda för att minska matematikångest bland sina elever. För att besvara studiens frågeställning har vetenskapliga artiklar sökts fram med hjälp av förutbestämda urvalskriterier samt databassökningar i databasen UniSearch. LÄS MER
3. Negativa tal i årskurs 3 : Förkunskaper och utveckling av lärande
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som syftar till att synliggöra hur negativa tal presenteras i läromedel, riktat till årskurs, 3 utifrån möjligheter till utveckling av lärande. Därtill syftar studien till att redogöra till vilken utsträckning elever ges förkunskaper inför introduktionen av negativa tal utifrån läromedel riktat till tidigare årskurser. LÄS MER
4. Negativa tal i två läromedel för årskurs 5 : En variationsteoretisk undersökning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur de negativa talen synliggörs i två läromedel, för årskurs 5, genom att identifiera vilka kritiska aspekter som framstår i dessa läromedel samt hur de kritiska aspekterna varieras. De läromedel som har analyserats är Prima Formula 5 och Matte Direkt Borgen 5B. LÄS MER
5. Räkna med mig! : En systematisk litteraturstudie om styrkor och svagheter med konkret material i matematikundervisning och inom taluppfattning
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie inriktar sig på konkret material i matematikundervisning och inom taluppfattning. Syftet med studien är att beskriva vad forskning anser är av vikt vid användandet av konkret material i matematikundervisningen och inom taluppfattning. LÄS MER