Sökning: "matematik och kroppsuppfattning"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden matematik och kroppsuppfattning.
1. Fysisk aktivitets betydelse för hälsan : Hur arbetar pedagoger inom årskurs 1-3 med detta?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Examensarbetet fokuserar på fysisk aktivitet och hälsa inom årskurs 1–3. Syftet är att belysa på vilka sätt pedagoger arbetar för att öka elevers förståelse kring fysisk aktivitets betydelse för hälsan och vilken påverkan detta har på eleverna. Urvalsgruppen är verksamma pedagoger. LÄS MER
2. Kommunikation i förskolan : pedagogens kommunikation med yngre barn i förskolan
M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka på vilka sätt som pedagogen kommunicerar med yngre barn i förskolan. I litteraturen kan man läsa om den sociokulturella teorin, vad kommunikation är och vad pedagogen har för roll. För att ta reda på vilka sätt pedagogen kommunicera med yngre barn i förskolan gjordes observationer i tamburen vid utgång. LÄS MER
3. Lärande genom musik : En undersökning om pedagogers syfte med musikstunderna i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundLäroplanen för förskolan föreskriver att musiken ska användas både som innehåll och metod i verksamheten för att främja barnens lärande och utveckling. Trots läroplanens uppdrag får förskollärarstudenter allt mindre utbildning inom musiken och dess användningsområden. LÄS MER
4. Förskolepedagoger och matematik
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att förstå verksamma förskolepedagogers upplevelser av begreppet matematik. Jag har jämfört mina respondenters upplevelser med olika teoretikers teorier och tankar. LÄS MER
5. Förskolebarns förståelse för lägesbegrepp
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att se vilken kunskap barn i förskolan har av olika lägesbegrepp och vad som kan utvecklas vidare, både med hjälp av ett pedagogiskt material, Topology Workshop 1, och genom kommunikation med barnen då de matematiska lägesbegreppen används i naturliga sammanhang. De lägesbegrepp som undersökningen har fokuserats på är inuti, på, under, bredvid, framför och bakom. LÄS MER