Sökning: "matematik specialpedagogik nationella prov"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden matematik specialpedagogik nationella prov.

  1. 1. Räkna med matematiksvårigheter : En analys av matematiksvaga elevers svårigheter, baserad på det nationella provet i år 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ingrid Börnesson; [2017]
    Nyckelord :matematik; matematiksvårigheter; specialpedagogik; nationella prov; konstruktivistiskt grundad teori;

    Sammanfattning : Många elever hamnar i svårigheter med matematiken vilket kan få stora konsekvenser i såväl privatliv som kommande yrkesliv. I skolan kan en elev ha allmänna svårigheter med många ämnen vilket gör det förhållandevis enkelt att planera en bra undervisning. LÄS MER

  2. 2. Nationella proven i matematik i årskurs 3. Ett verktyg eller en hyllvärmare? En kvalitativ och kvantitativ studie av på vilket sätt lärarna i åk 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i åk 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christina Hedén; [2014-03-27]
    Nyckelord :nationella prov; elever i behov av särskilt stöd; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka om och på vilket sätt lä-rare/speciallärare/specialpedagoger i skolår 4-6 använder sig av resultaten från de nationella proven i matematik i årskurs tre i sin undervisning. Studiens syfte var också att ta reda på hur stödet är organiserat för de elever som inte uppnådde godkänt resultat på proven samt hur pedagogerna önskar att stödet ska se ut. LÄS MER

  3. 3. Lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för årskurs 3. En enkät- och intervjustudie om konsekvenserna av de nationella proven och målen i matematik i ett inkluderande perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Camilla Bertilsson; [2010-09-09]
    Nyckelord :lärares erfarenheter; nationella prov och mål i matematik för åk 3; matematiksvårigheter; specialpedagogik; det kommunikativa relationsinriktade; det sociokulturella perspektivet; elever i behov av särskild stöd; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Undersöka lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för åk 3 i ett inkluderande perspektiv. Undersöka vilka konsekvenser införandet av proven och målen fått på lärares undervisningsstrategi, syn på lärande, lärares resonemang kring elever i behov av särskilt stöd och åtgärdsprogram. LÄS MER

  4. 4. Elever i behov av särskilt stöd - relaterat till uppnående målen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carin Davidson; [2008]
    Nyckelord :elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; specialpedagogiska miljöer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetet har varit att genom en fallstudie beskriva, kartlägga och kritiskt granska det specialpedagogiska stöd som ges och har getts till de elever som inte når uppnåendemålen i matematik och svenska i skolår åtta och nio på en 6-9 skola. Syftet var också att upptäcka och fastslå de processer som leder till att det specialpedagogiska stödet ger resultat. LÄS MER