Sökning: "matematikdidaktik algebra"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden matematikdidaktik algebra.

  1. 1. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Matematikdidaktik

    Författare :Jukka Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :Matematik med förståelse; begrepp; begreppsförståelse; matematikens språk; kommunikation; lärarens roll; traditionell matematik- undervisning; reforminriktad matematikundervisning; diagnostiska frågor;

    Sammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER

  2. 2. Lärarhandledningen som stöd för matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therése Ehn; Lisa Mossfeldt; [2019]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; lärarhandledningar; innehållsanalys; algebra;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Undervisning med växande geometriska mönster : En litteraturstudie om arbetssätt och metoder.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Ludvig Lindeberg; Tom Johansson; [2018]
    Nyckelord :växande geometriska mönster; generella uttryck; figur och algebra;

    Sammanfattning : Växande geometriska mönster ses som ett redskap för att få elever från ett aritmetiskt till ett algebraiskt tänk om mönster successivt ersätts med tal och bokstavsbeteckningar. TIMSS- rapporten från 2015 redovisar att svenska elever i årskurs 8 har dåliga resultat inom algebra och geometri men samtidigt är aritmetik ett av de starkaste områdena. LÄS MER

  4. 4. Saknas den historiska dimensionen? : Om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Jörgen Nilsson; [2017]
    Nyckelord :history of matematics; mathematics didactics; literature study; matematikhistoria; matematikdidaktik; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv i gymnasieskolans undervisning. Syftet är dels att undersöka hur lärare och elever ser på matematikens historia och dess inkluderande i matematikundervisningen, dels om det finns en diskrepans mellan olika läroboksförfattare hur man tolkar Skolverkets intention om att ge eleverna möjlighet att relatera matematiken till ett historiskt sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Geometriska mönster i Favorit matematik : En läromedelsgranskning av Favorit matematik i årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Johanna Axelsson; [2017]
    Nyckelord :mathematic; patterns; repeating; growing; algebra; Favorit matematik; matematik; mönster; upprepade; växande; algebra; Favorit matematik;

    Sammanfattning : Algebra i matematik kan handla om så mycket mer än svåra ekvationer och beräkningar. I de yngre åldrarna, åk 1-3, är geometriska mönster en del av det centrala innehållet i algebra. Genom att arbeta med mönster förbereder vi eleverna inför den svårare algebran och de lär sig att uttrycka sig generellt. LÄS MER