Sökning: "matematikresultat"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet matematikresultat.
1. ”På vilka sätt kan olika undervisningsmetoder gynna elever i matematiksvårigheter?”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att undersöka gynnande undervisningsmetoder för elever med svårigheter i matematik. Genom att granska befintlig forskning identifieras olika pedagogiska tillvägagångssätt som stödjer dessa elevers lärande. Vi har använt systematiska sökningar i databaser och valt ut relevanta artiklar för analys. LÄS MER
2. Särskilda läromedel i matematik : En mixed-method studie om särskilda läromedels påverkan på utvecklingen av elevers begreppsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Elevers låga matematikresultat har under flera år påpekats i media och utifrån analyser av PISA-mätningarna tycks begreppsförståelse vara det område där svenska elever har det svårast. Syftet med studien var att undersöka om och på vilka sätt två olika särskilda läromedel i matematik för årskurs 7–9 ger elever i matematiksvårigheter ytterligare stöd vid begreppsförståelse inom området geometri jämfört med det ordinarie läromedlet samt hur läromedlens framställning av området geometri överensstämmer med aktuell forskning kring gynnsamma faktorer för begreppsinlärningen för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER
3. Kroppsrörelsens betydelse för matematikundervisningen : En litteraturstudie om hur elever använder kroppen inom matematikundervisningen
M1-uppsats,Sammanfattning : I Programme for International Student Assessment (PISA) framkom det att elever hade låga matematikresultat (Skolverket, 2013). Den här studien vill få fram information om hur undervisning baserad på kroppsrörelse kan påverka matematikresultaten. LÄS MER
4. Spelbaserat lärande i matematikundervisning – En revolution eller oanvändbart? : En litteraturstudie kring spelbaserat lärande inom matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : I denna litteraturstudie undersöks vilka egenskaper spel som används i spelbaserad undervisning bör ha för att motivera eleverna i deras matematikstudier och samtidigt främja deras studieresultat. Faktorer som elevernas ålder, tidigare matematikresultat och kön undersöks i de fall där det är möjligt för att se om spelets utformning kan påverka dessa grupper på olika sätt. LÄS MER
5. Skillnader mellan flickor och pojkar i matematikämnet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ studie om likvärdig undervisning i F-3
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utgångspunkten med denna studie är att urskilja om lärarna uppfattar att det finns en skillnad mellan pojkars och flickors prestationer i matematikämnet redan bland de yngre eleverna i årskurs F–3. Forskning visar att det finns skillnader mellan flickors och pojkars prestationer i matematikämnet i skolan, däremot finns det inte lika mycket forskning om de yngre åldrarna i F-3 (Tuohilampi, Hannula, Laine & Metsämuuronen 2014). LÄS MER