Sökning: "matematiksvaga"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet matematiksvaga.

  1. 1. Räkna med matematiksvårigheter : En analys av matematiksvaga elevers svårigheter, baserad på det nationella provet i år 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ingrid Börnesson; [2017]
    Nyckelord :matematik; matematiksvårigheter; specialpedagogik; nationella prov; konstruktivistiskt grundad teori;

    Sammanfattning : Många elever hamnar i svårigheter med matematiken vilket kan få stora konsekvenser i såväl privatliv som kommande yrkesliv. I skolan kan en elev ha allmänna svårigheter med många ämnen vilket gör det förhållandevis enkelt att planera en bra undervisning. LÄS MER

  2. 2. Är ett laborativt arbetssätt möjligt för alla? En enkätstudie av faktorer som påverkar i vilken utsträckning lärare använder sig av laborativ matematik i undervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Andrésen; naturvetenskap och miljö för Matematik Matematik; [2014]
    Nyckelord :Laborativ matematik; kompetens; fortbildning;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning lärarna på tre utvalda skolor använder sig avlaborativ matematik. Syftet var också att ta reda på vilken syn lärarna har på hur elevernas lust och motivationpåverkas av det laborativa arbetssättet i matematik samt att ta reda på om det finns faktorer som kan påverka tillökat användande av laborativ matematik i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Vad kan öppna frågor i matematik bidra till ur ett elevperspektiv?

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Petra Landgren; Monica Broqvist; Ulrika Rosengren; [2011]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; öppna frågor; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever matematikundervisning som bygger på öppna frågor.Studien ger en överblick över vad litteraturen tar upp om matematiksvårigheter och matematikinlärning, samt hur en god matematikundervisning kan bedrivas. LÄS MER

  4. 4. Speciallärares kommunikation med matematiksvaga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Anna-Lena Brandberg; Maria Wennerström; [2010]
    Nyckelord :mathematical communication; mathematical language; teacher in special needs; pupils with mathematical disabilities; matematisk kommunikation; matematiskt språk; speciallärare; matematiksvaga;

    Sammanfattning : Undersökningen beskriver den matematiska kommunikationen mellan speciallärare och matematiksvaga elever. Den empiriska datan består av två matematiklektioner från år 9 i grundskolan. Datan analyserades för att finna olika typer av kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Foto-matematik : Ett försök till deliberativa samtal i matematik för ett ökat elevintresse kring problemlösande undervisning.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :David Lancelot Sjövall; [2007]
    Nyckelord :matematic; democtacy; deliberative conversations; education; deliberative; democtaty; matematik; demokrati; deliberativa samtal; undervisning;

    Sammanfattning : Jag har undersökt ifall det är möjligt att väcka ett ökat elevintressse för skolans matematikundervisning under deliberativa klassrumssamtal med en metod som jag själv utvecklat, foto-matematik. Foto-matematik är även ett försök att väcka lärarens, i detta fall pedagogens, intresse att vilja använda sig av denna metod i sin skolundervisning. LÄS MER