Sökning: "matematikundervisning lärandeteorier"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden matematikundervisning lärandeteorier.

  1. 1. Lärares uppfattningar av läs- och skrivsvårigheters påverkan på matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Frank; [2020]
    Nyckelord :Mathematical difficulties; reading- and writing difficulties; dyslexia; Matematiksvårigheter; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på två olika aspekter av matematikundervisning. Den ena handlar om hur medvetna lärare är om dyslexi-relaterade svårigheter i matematikämnet och den andra om hur lärare organiserar matematiklektionerna. LÄS MER

  2. 2. Livsberättelser åskådliggör minnen om erfarenheter av och uppfattningar om matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Matilda Hektor; [2019]
    Nyckelord :mathematics; mathematics teaching; lower secondary school; experiences; perceptions; life stories.; matematik; matematikundervisning; högstadiet; erfarenheter; uppfattningar; livsberättelser.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har som syfte att se om elevers minnen om sina erfarenheter av och uppfattningar om matematikundervisningen går att koppla med de olika att koppla till de valda lärandeteorierna: en sociokulturell-, en kognitivistisk och en behavioristisk lärandeteori. Syftet var också att utifrån elevers berättelser om matematikundervisning uttolka positiva och negativa ståndpunkter i relation till matematikämnet och matematikundervisning. LÄS MER

  3. 3. Bättre matematiklärande med memorering? För vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Malmberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; kunskapssyn; lärande; matematiksvårigheter; matematisk litteracitet; memorering; numeracitet; PISA;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktMalmberg, Ingrid (2017). Bättre matematiklärande med memorering? För vem? Speciallärarprogrammet med inriktning Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Vikmo; Mathias Börjesson; [2015]
    Nyckelord :Matematikundervisning; digitala verktyg; GeoGebra; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda tillGeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på GeoGebra irelation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. LÄS MER

  5. 5. Kommunikationens roll inom matematiken – ur lärarens perspektiv.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Arvidsson; Therese Larsson; [2011]
    Nyckelord :Matematikundervisning; kommunikation; samspel; lär;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur åtta lärare som undervisar i årskurs tre beskriver sinmatematikundervisning samt i vad mån de lägger fokus på kommunikation inom ämnet.Som empiriinsamlingsmetod har kvalitativa intervjuer med åtta lärare använts. LÄS MER