Sökning: "matematikundervisning statistik"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden matematikundervisning statistik.

  1. 1. Auktoriteter i matematikundervisningen - en inferentialistisk analys av kooperativt lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Clara Tennby; [2023-04-20]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; inferentialism; auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för kooperativt lärande i matematikundervisning genom att visa på de sociala aspekter som avgör vilka beslut elever tar i ett grupparbete. Frågeställningen för studien är: Vilka auktoriteter kan identifieras i ett kooperativt arbetssätt inom mätning och statistik. LÄS MER

  2. 2. Vilka strategier och metoder väljer gymnasieelever då de löser problem med stickprov?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Gabriel Graméus; [2021]
    Nyckelord :Stickprov; matematisk modellering; matematikundervisning; matematisk problemlösning;

    Sammanfattning : Rapporten presenterar en fallstudie som genomförts som en del av lärarprogrammet vid Linköpings universitet. Den  nuvarande studien bygger på en tidigare studie om hur lärarstudenter löser problem gällande stickprov. LÄS MER

  3. 3. Motiverande statistik : Elevers och lärares uppfattningar om motivation i gymnasieskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Simon Lind; [2021]
    Nyckelord :motivation; statistik; yrkesprogram; gymnasiet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker motivationsfaktorer i gymnasieskolans matematikundervisning. Den riktar in sig på yrkeselever i gymnasiets första år och försöker ta reda på deras egna uppfattningar om vilka undervisningsfaktorer som motiverar dem till att arbeta med statistikområdet. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om utomhusmatematik som undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Zandra Eklind; [2019]
    Nyckelord :Matematik; matematikundervisning; utomhusmatematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vad lärare som undervisar i grundskolans tidigare år, årskurs F-6, har för uppfattningar om och erfarenheter av utomhusmatematik som undervisningsmetod. Jag ville också undersöka vilka för- och nackdelar lärare uppfattar med utomhusmatematik samt undersöka hur de använder metoden och om det är några specifika områden de i så fall helst arbetar med. LÄS MER

  5. 5. Gymnasiematematik under sommaren : Elevers uppfattningar om sommarskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tobias Mikaelsson; [2019]
    Nyckelord :Summer school; Mathematics teaching; High school; Thematic analysis; Study environment; Motivation; Sommarskola; Matematikundervisning; Gymnasieskola; Tematisk analys; Studiemiljö; Motivation;

    Sammanfattning : Sommarskolan används för att uppnå godkänt betyg för de elever som ej har uppnått godkänt betyg under den ordinarie skolan. Det finns statistik på hur många som går på sommarskola, och hur många som klarar av att uppnå godkänt betyg, men det finns väldigt lite forskning om vad det är för undervisning och lärande som sker på sommarskolan. LÄS MER