Sökning: "matematisk subjektivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden matematisk subjektivitet.

  1. 1. Estimation of severe crash frequency using two surrogates

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Zhankun Chen; [2022]
    Nyckelord :Multivariate Extreme Value distributions; Copula; Extreme Value Theory; Crash frequency; Surrogate Meausre of Safety; Road safety; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : This thesis is concerned with the estimation of crash frequency based on the bivariate modeling of surrogate measures of safety (SMoS), which serve as indicators for traffic risk. Using the SMoS, any traffic conflict between two road users can be described by their proximity together with their hypothetical consequence. LÄS MER

  2. 2. Matematikängslan – ett verkligt fenomen- En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som orsakar matematikängslan hos elever och hur lärare kan hjälpa eleverna att minska den.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sara Thyberg & Karin Wilson; Karin Wilson; [2022]
    Nyckelord :Math anxiety; social norms; sociomathematical norms; self-confidence; math; teaching; elementary; attitudes; performativity; mathematical subjectivity; Matematikängslan; sociala normer; sociomatematiska normer; självförtroende; matematik; lärande; grundskola; attityder; performativitet; matematisk subjektivitet;

    Sammanfattning : En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som kan orsaka matematikängslan hos elever i grundskolan och hur lärare kan arbeta för att stärka elevernas självförtroende och hjälpa dem att minska denna ängslan. Vi människor föds inte med matematiska förmågor och automatiskt blir antingen bättre eller sämre på matematik, utan vi utvecklas och lär med tiden att bli matematiska. LÄS MER

  3. 3. ”Tycker jag att det är kul med matte så hoppas jag att jag för över det till barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares attityders påverkan på barns lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Gustafsson; Amanda Johansson; [2019]
    Nyckelord :Attitude; preschool; preschool teacher; mathematics; semi-structured interview; sociocultural theory; Attityd; förskola; förskollärare; matematik; semistrukturerade intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att synliggöra förskollärares attityder till matematik och hur attityderna påverkar barns matematiska lärande i förskolan. Detta undersöks genom ett sociokulturellt perspektiv och med fokus på de teoretiska begreppen kultur, mediering, språk, den proximala utvecklingszonen, matematik enligt Bishops modell, attityd och matematisk subjektivitet. LÄS MER

  4. 4. ”Det beror inte på könet, det beror på vilken människa det är” : En studie om matematisk subjektivitet i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Sandra Skavén; [2017]
    Nyckelord :mathematucal subjectivity; self-image; gender; sex; pupils; matematisk subjektivitet; självbild; genus; kön; elever;

    Sammanfattning : Matematik har under lång tid ansetts vara ett maskulint kodat ämne vilket märks både i utbildningar och yrkesliv där en högre andel män än kvinnor återfinns. Elever ska efter genomgången grundskola kunna göra väl underbyggda val av utbildning och yrke. LÄS MER

  5. 5. Understanding the Role of Mathematical Anxiety, Disaffect and Emotion in Learning and Teaching the Subject of Mathematics : A Qualitative Study of Swedish Student Teachers’ Experiences and Feelings towards Mathematics Education

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Stephanie Shamoon; [2014]
    Nyckelord :student teacher; mathematics; mathematical anxiety; emotions; subjectivity; discursive practices; Sweden; PISA; lärarstudent; matematik; matematisk ångest; känslor; subjektivitet; diskursiva praktiker; Sverige; PISA;

    Sammanfattning : Alongside the international consensus about the importance of mathematical competencies in today’s knowledge society, the awareness about children’s and adult’s mathematical anxiety has increased. Within this, relatively limited, field of research it has moreover been revealed that the level of mathematical anxiety is considerably higher among students within teacher education programs compared to other university students. LÄS MER