Sökning: "material barn i behov av extra stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden material barn i behov av extra stöd.

  1. 1. “Faktiskt, jag blev inspirerad av Zlatan.” : En kvalitativ studie om afghanska ensamkommande barns etablering i Sverige, de bidragande faktorerna, ungdomarnas upplevelser och drivkrafter

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Murtaza Nazari; Kasim Husseini; [2023]
    Nyckelord :Unoccompanied children; Social work; Establishment; Socialservices; Youth; Unoccompanied children’s experiences; Asylum seeker; Support and efforts and stay permit; Ensamkommande barn; Socialt arbete; Etablering; Socialtjänst; Ungdomar; Ensamkommande barns upplevelser; Asylsökande barn; Stöd och insatser och uppehållstillstånd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på de bidragande faktorerna för etableringen av afghanska ensamkommande barn i det svenska samhället och därmed bidra till kunskapsutveckling om målgruppens behov hos yrkespersoner som kommer i kontakt med dessa barn. En kvalitativ metod har applicerats på studien. LÄS MER

  2. 2. Lärmiljön som verktyg i förskollärares inkluderingsarbete : En observationsstudie om hur lärmiljöer kan bidra till att inkludera barn i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Alva Berglund; [2022]
    Nyckelord :inclusion; learning environment; preschool; special support; förskola; inkludering; lärmiljö; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med en fördjupad kunskap om hur anpassningar i lärmiljöerna kan bidra till att barn i behov av särskilt stöd och anpassningar inkluderas i förskolans utbildning utifrån sina egna förutsättningar. För att uppnå detta syfte har jag använt mig av deltagande observation, där tre förskollärare observerats under tre förmiddagar. LÄS MER

  3. 3. Samverkan för barnets bästa : En intervjustudie om barnhälsovårdssjuksköterskors erfarenheter vid misstanke om att ett barn far illa

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Elin Malmkvist; Kajsa Sjödahl; [2021]
    Nyckelord :Child health care; child health care nurse; child maltreatment; collaboration; experiences; Barn som far illa; barnhälsovård; barnhälsovårdssjuksköterska; erfarenheter; samverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som far illa är ett omfattande problem och bidrar till allvarliga konsekvenser för barnet. Barnhälsovårdssjuksköterskor är många gånger de enda utanför familjen som träffar barn under sex år regelbundet och har därför en viktig roll i att uppmärksamma barn som far illa eller riskerar att fara illa. LÄS MER

  4. 4. Inkluderingsarbetet med barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om begreppen barn i behov av särskilt stöd och inkludering samt hur ett inkluderande arbetssätt ser ut i mötet med barn i behov av särskilt stöd. Förskolan som en likvärdig, demokratisk plats där barnen är delaktiga och inkluderade

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Claudia Brandt; Maja Fogelberg; [2021]
    Nyckelord :Inclusion; Children in need of special support; Democracy; Participation; Equality; Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; Demokrati; Deltagande; Jämlikhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate the concepts of children in need of special support, inclusion and how preschool teachers work with an inclusive approach in preschool with children in need of special support. The research questions that have formed the basis of this study have been 1) What does the preschool teacher's definition of the concept of children in need of special support consist of? 2)What does the preschool teachers' definition of the concept of inclusion around children in need of special support consist of?  3) How do the preschool teachers describe what an inclusive way of working looks like in preschool? 4) What previous experience do preschool teachers have of working based on an inclusive approach? The study was conducted with qualitative interviews of six preschool teachers where the collected data material was analyzed with a thematic analysis. LÄS MER

  5. 5. Barn eller pedagoger i behov av särskilt stöd : Att inkludera alla barn med hjälp av specialpedagogiska insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Franck Ulrica; Hajgató Susanne; [2021]
    Nyckelord :Children in need of special support; inclusion; preschool; socio-cultural perspective; special educator; special educational perspective; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv; specialpedagog; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver barn i behov av särskilt stöd och hur de resonerar kring att inkludera alla barn på förskolan. Vi undersöker även vilken roll specialpedagogen har till förskollärare och barn i behov av särskilt stöd på förskolan. LÄS MER