Sökning: "mathematics manipulatives"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden mathematics manipulatives.

  1. 1. Konkreta representationer som stöd för elevers förståelse av addition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellen Strandberg; Veronika Olsson; [2024]
    Nyckelord :addition; manipulatives; mathematics; primary school; teaching;

    Sammanfattning : Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi observerat betydande skillnader av hur konkreta representationer används i matematikundervisningen. Därav valde vi att undersöka hur lärarens användning av konkreta representationer påverkar elevers förståelse av addition. LÄS MER

  2. 2. Inte bara en byggkloss : En intervjustudie om lärares användning av laborativt material i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Hjelmstedt; Alva Virén; [2023]
    Nyckelord :didaktik; matematikundervisning; laborativt material; konkret material; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre verksamma matematiklärare säger sig arbeta med laborativt material i matematikundervisningen, för årskurs 4–6, eftersom läraren har stor påverkan på utfallet av användandet av laborativt material för matematisk förståelse. Det är även av intresse att utifrån lärarnas yrkeskunskap och praktik belysa möjligheter och hinder i att använda laborativt material i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Konkreta material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Lundström; Cornelia Bjurström; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; manipulatives; elementary school; teaching methods; Matematikundervisning; konkret material; grundskola; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Det finns en bred variation av hjälpmedel som existerar i syfte att stödja matematikundervisning. Ett av dessa hjälpmedel kan benämnas konkreta material. Syftet med denna studie är dels att undersöka hur forskningsfältet kring konkreta material ser ut, dels att undersöka vilka utmaningar användandet av konkreta material medför. LÄS MER

  4. 4. Hur multimodal matematikundervisning påverkar elevers motivation och inlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ronja Lissvall; Julia Gren Ekvall; [2023]
    Nyckelord :digitala material; understanding; learning; motivation; multimodal; manipulatives; concret material; digitala material; förståelse; inlärning; motivation; multimodal; konkret material; matematikundervisning; traditionell matematikundervisning;

    Sammanfattning : Elevers motivation och lust att lära är en stor framgångsfaktor för hur de lyckas med matematiken. Vi vill därför undersöka hur en multimodal matematikundervisning kan påverka elevers motivation och inlärning. LÄS MER

  5. 5. Teaching with manipulatives for university Mathematics.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)

    Författare :Patrick Browne; [2023]
    Nyckelord :education; mathematics;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate how teachers are using manipulatives in mathematics at advanced undergraduate level in universities. This will also showcase their usefulness in the classroom. The research is conducted via oral interviews of four teachers in the area. LÄS MER