Sökning: "mdh konflikthantering"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden mdh konflikthantering.

  1. 1. En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av att hantera barns konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gylxhan Quni; Eman Ali Alitabe; [2024]
    Nyckelord :barns konflikt; förskola; förskollärare; konflikthantering och strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares beskrivningar av arbetet med barns konflikter. Konflikter mellan barnen är en del av deras vardag men att de behöver hanteras på ett konstruktivt sätt. Enligt Hakvoort (2020) har barns konflikter ökat i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barns konflikter i förskolan : En kvalitativ studie över hur förskollärares förhållningssätt kring verktyg och strategier skapar förutsättningar för barns konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Thyresgård; [2024]
    Nyckelord :förskola; verktyg; strategier; förutsättningar; konflikthantering; makt; Cohens konfliktpyramid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarens roll i barnens konflikthantering. Den teoretiska inramning som valdes är Cohens konfliktpyramid. En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där det fanns möjlighet för följdfrågor har använts. LÄS MER

  3. 3. Barn i affekt : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barn i affekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pauline Andersson; Thea Hatz; [2023]
    Nyckelord :Affekt; lågaffektivt bemötande; relationellt perspektiv; konflikthantering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns känslomässiga utbrott i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. Resultatetvisar att lågaffektivt bemötande ses som den mest lämpade metoden för att bemöta barn i affekt. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med sociala relationer genom konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marina Sundholm; Johanna Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :förskollärare; sociala relationer; konflikthantering; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med sociala relationer och hur konflikthantering undervisas till barn, utifrån förskollärares egna beskrivningar. Vi tillämpar en kvalitativ metod som innefattar semistrukturerade intervjuer, för att samla in data från nio förskollärare om sociala relationer och konflikthantering. LÄS MER

  5. 5. Låt oss prata om konflikthantering : En kvalitativ studie om hur f-3-lärare i SO-undervisningen ger verktyg till elever att hantera konflikter mellan varandra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Irma Borg; Hanna Svensson; [2022]
    Nyckelord :Konflikthantering; Livsfrågor; Verktyg; SO-undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i f-3 arbetar med livsfrågor kopplat till konflikthantering mellan elever. Denna studie har en kvalitativ ansats med ett teoretiskt perspektiv som utgår från fenomenologin. LÄS MER