Sökning: "medbestämmande barn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden medbestämmande barn i förskolan.

  1. 1. Arbetet med barns integritet i förskolan : Ennormkritisk studie om förskollärares tankar och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Greijer; Jessica Hammarström; [2018]
    Nyckelord :Integritet; Förskollärare; Normkritiskt perspektiv; Ålder;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan ska ges möjlighet att lära sig rätten till integritet, utvecklas och vara medbestämmande och delaktiga i beslut om sig själv, utan att begränsas utifrån uppfattningar om vad barn kan eller inte kan baserat på sin ålder. Syftet i studien är att undersöka hur förskollärare tänker om och beskriver sitt arbete med integritet som planerat innehåll i förskolan, samt om det finns likheter eller skillnader i detta arbete beroende på barns ålder. LÄS MER

  2. 2. "Förskolan är som ett litet samhälle" : Om demokratisk samvaro i förskolan - barns möjligheter till delaktighet och inflytande En studie om sex pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Stålgren; Emma Nylund; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokratiuppdraget; Demokratisk samvaro; Förhållningssätt; Förskola; Inflytande; Kvalitativ metod; Självständighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att belysa pedagogers uppfattningar av barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet. Tidigare forskning inom området menar att barns delaktighet och inflytande begränsas i förskolans verksamhet på grund av olika faktorer som exempelvis tidsbrist, kompetens, pedagogers förhållningssätt, barngruppens storlek, organisation och miljö. LÄS MER

  3. 3. "Kalle får inte sova idag" : En vetenskaplig essä om äldre barns vila på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marlen Wecklauf; Maria Udo; [2016]
    Nyckelord :Resting time; stress; recovery; yoga; massage; environment; ethics; preschool curriculum; Children’s Right Counsel; reflection; Vila; stress; återhämtning; yoga; massage; miljö; etik; förskolans läroplan; barnkonventionen; reflektion;

    Sammanfattning : Vår vetenskapliga essä handlar om vilan bland de äldre barnen i förskolan. Den vänder sig till studenter inom förskoleutbildningar, alla verksamma inom förskolan och andra som vilar med barn. Inledningsvis får vi möta Marlen som ställs inför dilemmat när ett barn som inte får somna, somnar. LÄS MER

  4. 4. Bilden av barnet - En diskursanalys av hur barn konstrueras på förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Sundin; Pernilla Evans; [2016]
    Nyckelord :diskursanalys; förskolors hemsidor; konstruktioner av barn; idealbilden inom förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i synsättet att barndomen är socialt konstruerad (jmf. James m.fl. 1998). LÄS MER

  5. 5. Demokratiskt ledarskap i förskolan : En kvalitativ studie

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Alexandersson; [2014]
    Nyckelord :Democracy; leadership; preschool; influence; participation; Demokrati; ledarskap; förskola; inflytande; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur det demokratiska ledarskapet utövas i den dagliga relationen mellan vuxna och barn. Tanken var även att genom forsningsfrågorna få syn på vad ett demokratiskt ledarskap är för pedagogerna, hur de uppfattar att barnen påverkas av inflytande och delaktighet, samt hur mycket barnen ges inflytande och möjlighet till delaktighet. LÄS MER