Sökning: "medforskande pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden medforskande pedagog.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd : - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Lennerskans; Fauzia Abdulkadir Said; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; barns lärande; sociokulturellt perspektiv; semistukturerade intervjuer samt stödinsatser och strategier;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats var att öka kunskapen om vilka stödinsatser och strategier pedagoger använder sig av för att möjliggöra lärandet och inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. För att undersöka syftet användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare och sju barnskötare deltog. LÄS MER

  2. 2. Bemötandet av barn frågor i ämnet biologi : En studie om hur pedagogerna bemöter barns frågor vid en biologiaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Louise Fröberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to study how the educators communicate with children by finding out how they respond to the children's questions in an activity that contains the subject of biology. But also to get a deeper understanding of how the educators think when dealing with the children's issues in the activity and whether there are any connections between how the educators think and act when interacting with the children. LÄS MER

  3. 3. Att "bara" få leka : En vetenskaplig essä om barns fria lek i naturen

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Åsa Wretman; [2019]
    Nyckelord :preschool; play; practical knowledge; documentation; measurable; förskola; lek; praktisk kunskap; dokumentation; mätbarhet;

    Sammanfattning : The name of this essay is “’Just’ go play – A scientific essay of children’s free play in nature”. Its purpose is to investigate what happens to us educators, and what we can see in children’s free play in nature, when we adopt a more observing and inquiring attitude and when the children steer their own play. LÄS MER

  4. 4. Utomhusvistelse på förskolegården : Pedagogers uppfattningar om utomhusvistelse och de roller de intar på förskolans gård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Ivarsson; Therese Johnsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; utomhusvistelse; förskolans gård; roller; pedagoger; övervakning; medforskande;

    Sammanfattning : Sammanfattning   I denna studie undersöks vilka roller som pedagoger intar vid utomhusvistelsen på förskolans gård samt vilken uppfattning de har kring barns utomhusvistelse på förskolans gård. Studien grundar sig i en nyfikenhet kring hur pedagoger använder utomhusvistelsen på förskolans gård. LÄS MER

  5. 5. Att ta tillvara på det som finns i naturen, det enkla. : Förskollärares berättelser om uterummet som lärmiljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bohman; Susanne Meronen Andreasson; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; utomhuspedagogik; naturlära; läroplan och utemiljö.;

    Sammanfattning : Inledning Den här studien handlar om förskollärares arbetssätt med uterummet som lärmiljö. Vi är intresserade av hur förskollärare arbetar med uterummet, vad sker under utevistelsen och vad anser förskollärarna att utevistelsen har för betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER