Sökning: "medie psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden medie psykologi.

  1. 1. #Like #Share #FollowBeroendet som gör att vi delar mer : Publiceringsvanor på sociala medier i förhållande till beroende av sociala medier, digital ålder, självkänsla och tendenser till depression

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Psykologi

    Författare :Ása Rut Daviðsdóttir; Fanny Lendahl; [2022]
    Nyckelord :social media; depression; self-esteem; social media addiction; digital age; publishing; sociala medier; depression; självkänsla; sociala medie-beroende; digital ålder; publiceringsvanor;

    Sammanfattning : Hur den psykiska hälsan kan påverkas av användning av sociala medier är omdiskuterat och väl studerat. Forskning kring vilka faktorer som kan predicera vilket typ av innehåll och hur frekvent individer publicerar på sociala medier är dock, till författarnas vetskap, sparsamt undersökt. LÄS MER

  2. 2. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  3. 3. Personlig image och stress på sociala medier : En kvalitativ studie om sociala mediers emotionella effekter på stockholmare i åldrarna 20-30

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Johanna Lodin; [2013]
    Nyckelord :sociala medier; stress; socialpsykologi; kommunikationsvetenskap; medie-och kommunikationsvetenskap; Facebook; Instagram; Personlig image;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka den ökade pressen på den personliga imagen på de sociala medieplattformarna Facebook och Instagram och studera hur stockholmare i åldrarna 20-30 uppfattar eventuella effekter av detta. Undersökningen har sin utgångspunkt i två vetenskapliga discipliner; medie- och kommunikationsvetenskap och psykologi och är baserad på fyra kvalitativa informantintervjuer och två fokusgruppintervjuer om fyra respektive fem gruppdeltagare. LÄS MER

  4. 4. World of Warcraft -En berättelse mellan medier

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gillis Hedlund; Henrik Killander; [2010]
    Nyckelord :Text och bild; Stilanalys; Berättande; Narrativ analys; Narrativ; World of Warcraft; Berättelser; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen utforskar vad som händer med ett narrativ som World of Warcraft när det återges i andra former än i dess ursprungliga medium. En problemställning som uppsatsen undersöker är vilka delar av ett narrativ som följer med från den ursprungliga medieformen och hur det sker. LÄS MER

  5. 5. Ready or not... : en studie av informations- och kommunikationsberedskapen vid länsstyrelsen i Skåne och vid tre skånska kommuner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Cecilia Rundqvist; [2003]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problemområde: Då och då inträffar kriser i vårt samhälle som kan komma att spela stor roll för hur vi lever våra dagliga liv. I Sverige ligger ansvaret för informationsspridning och kommunikation i krissituationer på länsstyrelserna och kommunerna. LÄS MER