Sökning: "medieaktörer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet medieaktörer.

  1. 1. Det dominerande mediet : En kvantitativ undersökning om studenternas inhämtning av information om coronarestriktionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ida Danielsson; Nellie Brander Stenberg; [2021]
    Nyckelord :Corona; news media; public health authority; social media; students; Corona; Folkhälsomyndigeten; nyhetsmedier; sociala medier; studenter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka var studenter inhämtar information om coronarestriktionerna samt deras förtroende gentemot olika medier och medieaktörer. Studien tillämpar en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats. Populationen avser studenter vid universitet och högskola mellan 18 - 40+ år. LÄS MER

  2. 2. Bräcke – En ort i medieskugga : En beskrivande studie om upplevelsen av mediebevakningen i en ort som saknar lokalredaktion

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Henrik Sandberg; Kaj Söderin; [2017]
    Nyckelord :Lokaljournalistik; Bräcke; medieskugga; sociala medier; samtalsintervjuer;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte:
I den här studien har vi undersökt hur medborgare och medieaktörer ser på den lokala mediebevakningen av Bräcke kommun i Jämtlands län, samt hur medborgarna i orten tar del av nyheter.
Metod och material:
Studien baseras på elva samtalsintervjuer med ett urval av medborgare i Bräcke kommun samt representanter från de fyra största mediehusen verksamma i kommunen. LÄS MER

  3. 3. Superlokalt i Strömsund : En studie av hyperlokala medier från ett medietekniskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Robin Nyberg; Tor Nordin; [2016]
    Nyckelord :hyperlocal; hyperlocal media; media technology; rural; information; Sweden; Strömsund; hyperlokalt; hyperlokal media; medieteknik; landsbygd; information; medieaktörer; mediekanaler; bevakning; Strömsund;

    Sammanfattning : Denna studie är sprungen ur en diskussion gällande ett informationsvakuum på den svenska landsbygden. Hyperlokala medier har uppmärksammats som ett fenomen vilket fyller informationsluckor i närsamhället. Studien undersöker genom sju intervjuer hur hyperlokala mediekanaler används av medieaktörer i landsbygdsområden. LÄS MER

  4. 4. E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Erik Sjölin; Nicholas Ranégie; [2014-08-26]
    Nyckelord :DreamHack; electronic sport; elektronisk sport; esport; e-sport;

    Sammanfattning : Titel: E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media Författare: Erik Sjölin & Nicholas Ranégie Uppdragsgivare: Eget ämne Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. LÄS MER

  5. 5. Partierna som informationsspridare? : en kvalitativ studie av partiernas informationssatsningar inför Europaparlamentsvalet 2014

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Anna Miloloza; [2014]
    Nyckelord :informationssatsningar; Europaparlamentsval 2014; supervalår; politisk kommunikation; politiska partier; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att studera partierna och deras informationssatsningar inför Europaparlamentsvalet 2014 för att se på hur de ser på sin roll som kunskapsspridare och sitt ansvar i förhållande till andra aktörer för att öka valdeltagandet och legitimiteten i EU. Min undersökning har gjorts utifrån en hypotetisk-deduktivutgångspunkt och jag har genomfört intervjuer med representanter för alla svenska partier som innehar mandat i Europaparlamentet inför valet 2014. LÄS MER