Sökning: "mediekonstruktioner"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet mediekonstruktioner.

  1. 1. Språkliga mediekonstruktioner av gängkriminalitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Gärdebring; [2021]
    Nyckelord :gängkriminalitet; diskurs; diskursteori; kritisk diskursanalys; gestaltning; media; ledare; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Using van Dijks’ critical discourse analysis as a theoretical and methodological point of departure, this paper strives to analyze the ways in which gang-related crime is illustrated in the Swedish media. This study seeks to outline how the media portrays the problems, causes and proposed solutions of gang-related crime. LÄS MER

  2. 2. Betrakta hemtrakten : Om mediekonstruktionen av staden Säffle och dess invånare i dokusåpor och andra rörliga bildmedier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Mats Ljus; [2013]
    Nyckelord :Säffle; medier; mediekonstruktioner; landsort; pedagogik; diskursteori; YouTube; photographic truth; dokusåpa; filmsamtal; dokumentär och fiktion;

    Sammanfattning : Min hemstad Säffle har varit medialt exponerad i dokusåpor sedan början av 2000-talet. På webbplatsen YouTube läggs privata klipp upp om staden och människorna som lever där. Vad får exponeringen för konsekvenser? Undersökningens syfte vill synliggöra på vilka sätt en mindre stad presenteras och konstrueras i rörliga bildmedier. LÄS MER

  3. 3. Publicitet & Mediekonstruktioner : Hur Orrefors Kosta Boda har konstruerats i de lokala medierna och hur de har fått publicitet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Nina Romanenko; [2007]
    Nyckelord :Mediekonstruktioner; Extern kommunikation; Strategisk kommunikation; Publicitet;

    Sammanfattning : Den här studien bygger dels på en narrativ analys av artiklar i Smålandsposten och deras gestaltning av Orrefors Kosta Boda, dels på en fallstudie över Orrefors Kosta Bodas externa och interna kommunikation där den externa kommunikationen hamnar i fokus. Problemformuleringen ställer följande frågor: Hur konstruerar de lokala medierna bilden av Orrefors Kosta Boda och vad är det som utmärker deras texter? • Kan en organisation få publicitet i de lokala medierna utan att använda sig av en medveten kommunikationsstrategi och hur går det att förstå detta? • Om Orrefors Kosta Boda använder sig av kommunikativa strategier för att synas i de lokala medierna, vilka är dessa? • I vilken uträckning har Orrefors Kosta Boda AB samma budskap till sina medarbetare som till medier? • Vilken relation och kommunikation har Orrefors Kosta Boda med de kommuner där de har sin verksamhet? Studien bygger på fem olika nyckelord: organisationskommunikation, ledarskap, strategisk kommunikation, integrerad kommunikation samt mediekonstruktioner – narratologi. LÄS MER