Sökning: "medieplattformar"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade ordet medieplattformar.

  1. 1. Vardagen : unga kvinnor och medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mathilda Gunnarsson; Alice Embe; [2024]
    Nyckelord :sociala medier; medieanvändning; genus; identitetsskapande; trender; livsstil; identitet; vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER

  2. 2. Diskriminering på sociala medier: En designstudie i syfte att minimera diskriminering genom design på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Mateusz Gregus; Carl Lemón; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; diskriminering; användarbeteenden online; designprinciper;

    Sammanfattning : Sociala medier har miljontals användare och erbjuder en plattform där människor kankommunicera och interagera med varandra dagligen. I takt med att antalet användare avsociala medier ökat, har också diskriminering online blivit ett stort problem som är svår atteliminera. LÄS MER

  3. 3. How to communicate efficiently on social media : A case study about emotional communication strategies by the climate activist group Rebellmammorna

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :visuals; narrative; emotional communication; social media platforms; climate movements; visuella element; narrativ; emotionell kommunikation; sociala medieplattformar; klimatrörelser;

    Sammanfattning : This case study aims to explore how emotional communication on social media can influence the target group by examining the communicative strategies, including visuals and narratives, used by the climate activist group Rebellmammorna. Eight semi-structured interviews were conducted with members of Rebellmammorna to investigate how they describe their communicative strategies, how they use emotional communication to establish a relationship with their target group, and how users experience the communication on their social media platforms (Facebook, Instagram, and their webpage). LÄS MER

  4. 4. Förekommer det skillnader mellan juristers och gemene mans moraliska ståndpunkter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emma Guldbrand; Eloise McLellan; [2023]
    Nyckelord :moral; personliga värderingar; beslutsfattande; jurister; sociala värderingar; morality; personal values; decision making; attorneys; social values; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om juristers moraliska uppfattning skiljer sig från gemene mans moraliska uppfattning. Den teoretiska bakgrunden om moral utgick från Haidts “Moral Foundations theory”, i enlighet med denna teori utgick studien från att det finns fem olika moraliska principer som utgör den moraliska kompassen. LÄS MER

  5. 5. TikTok, en förutsättning för dagens marknadskommunikation. : En studie om hur företag använder nya sociala medieplattformar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ange-Auxley Butoyi; Ebba Wiking; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; digital marknadsföring; visuell kommunikation; electronic word-of-mouth eWOM ; social customer relationship management SCRM ;

    Sammanfattning : Sociala mediemiljön är ständigt i förändring och det lanseras kontinuerligt nya plattformar som användare etablerar sig på. Syftet med studien var att undersöka hur företag använder nya sociala medieplattformar som marknadskommunikationskanaler, samt om företagens tidigare erfarenheter inom sociala mediemarknadsföring underlättar utformningen av marknadsföringsstrategier på nya plattformar. LÄS MER