Sökning: "medier ägande"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden medier ägande.
1. Bakgrundsvariablers påverkan på enkätsvaren i en telefonintervju : En studie om effekt av intervjuarens, respondentens och intervjuns egenskaper
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statistik och maskininlärningSammanfattning : Norstat recurrently performs a survey that contains questions about how much the respondent is watching different tv-channels, how different media-devices are used, the ownership of different devices and the usage of different tv-channel sites on the internet, social media, internet services, magazine services and streaming services. In this thesis, data from the survey performed during the autumn of 2016 was used. LÄS MER
2. Dela på cykeln! : Ett svenskt perspektiv på lånecykelsystem
Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Lånecykelsystem har funnits i olika former sedan mitten av 1960-talet men det är först de senaste 15 åren som en större utbredning har skett. Många olika färdmedel konkurrerar om utrymmet i staden och lånecyklar är ett sätt att mer effektivt utnyttja utrymmet samtidigt som det är ett hållbart transportmedel och ett uttryck av delningsekonomin. LÄS MER
3. Har mediebyråer framtidstro på papper som kommunikationsmedel?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Resource ManagementSammanfattning : Sedan introduktionen av nya medier som internet, har tidningsbranschen drabbats hårt med minskande upplagor som följd, både i Sverige och internationellt. Samma scenario kan skönjas för tidskrifterna. LÄS MER
4. Mediekonglomeratets vagga : Familjen Hjörnes syn på sin roll som publicist
Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)Sammanfattning : Familjen Hjörne har sedan 1926 varit Västsveriges dominerande mediefamilj. Under tre generationer har familjen i stort sett haft monopol på tidningsmakande i Göteborg och ägt, drivit och skrivit i Göteborgs-Posten. LÄS MER
5. Något gammalt blir något nytt : En studie kring Aftonbladets och Expressens TV satsningar
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskapSammanfattning : Mediernas marknader konvergerar och det finns alltfler medieformer att ta del av samma innehåll på, så utbudet på mediemarknaden förändras. Konkurrensen hårdnar, vilket leder till att medieföretag och deras ägande mediekonglomerat går samman, samt sprider sig horisontellt på flera arenor. LÄS MER