Sökning: "medierande artefakt"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden medierande artefakt.

  1. 1. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katarina Johansson; Cecilia Anjou; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; pedagoghund; pedagoghundsteam; sociala förmågor; sociokulturellt perspektiv; utbildad hund;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER

  2. 2. "VET DU? JAG TYCKER FAKTISKT ATT DOM SKA LYSSNA PÅ OSS OCKSÅ!” : En kvalitativ studie om barn och vårdnadshavares berättelser om dokumentationsmaterial på förskolans väggar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlström; Sofie Jonsson; [2022]
    Nyckelord :dokumentationsmaterial på väggar; medierande artefakt; appropriering; delaktighet; förskola; barn; vårdnadshavare; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur barn och vårdnadshavare ser på dokumentationsmaterial som synliggörs på förskolans väggar. Frågeställningar som besvaras är: Vad berättar barn och vårdnadshavare om synligt dokumentationsmaterial på väggarna i relation till delaktighet och inflytande? Vad berättar barn och vårdnadshavare om synligt dokumentationsmaterial på förskolans väggar i förhållande till möjligheter och dilemman? Studien har genomförts med en kvalitativ metod där intervjuer med åtta barn och fem vårdnadshavare tillsammans bildar vår empiri. LÄS MER

  3. 3. Bildstöd i undervisningen: Lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Thomas Larsson; [2021]
    Nyckelord :Artefakt; bildstöd; ledning och stimulans; lärares erfarenheter; tillgänglig undervisning.;

    Sammanfattning : Bildstöd används alltmer som en generell insats i den svenska skolan för att uppfylla skollagens intentioner om tillgänglig undervisning för alla elever. Syftet med den här studien var att undersöka lärares erfarenheter av bildstöd i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. "Det funkar ju inte så!" : En analys av vårdnadshavares syn på samverkan och delaktighet kring elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Bogmark; Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; samverkan; specialpedagogik; åtgärdsprogram; pedagogisk kartläggning;

    Sammanfattning : Av skolans många uppdrag är samverkan med hemmet ett av de viktigaste. I skollagen (SFS2010:800) och läroplanen (Skolverket, 2019) skrivs tydligt att vårdnadshavares önskemål skatas i beaktande och respekteras. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg - en medierande artefakt som hjälper eller stjälper förskollärarna i undervisningen : En kvalitativ studie om undervisningens utveckling med digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Cornelia Magnusson; Michelle Rapp; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; undervisning; digital kompetens; förskollärare;

    Sammanfattning : Användandet av de digitala verktygen i förskolans verksamhet har ökat vilket har genererat i att förskollärare ställs inför nya utmaningar. Denna studie har som syfte att skapa kunskap om hur de digitala verktygen används i förskolans undervisning idag samt på vilket sätt digitala verktyg utvecklat förskolans utbildning och undervisning. LÄS MER