Sökning: "mediers makt"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden mediers makt.

  1. 1. Medierna och våldet : - en kritisk diskursanalys av tre svenska mediers nyhetsrapportering av mäns våld mot kvinnor i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Caroline Thoresdotter; Mirjam Butler; [2023]
    Nyckelord :mäns våld mot kvinnor; media; diskurs; makt; socialt arbete;

    Sammanfattning : Mäns våld mot kvinnor i nära relationer klassificeras som ett allvarligt folkhälsoproblem och en kränkning av kvinnors mänskliga rättigheter (WHO, 2013). Samhällets ansvar för problemet har uppmärksammats under de senaste decennierna, bland annat genom stärkt lagstiftning och en högre politisk prioritet. LÄS MER

  2. 2. Begränsad nyhetsrapportering i en obegränsad verklighet : En studie av svenska tidningars skildringar av Kataloniens självständighetsprocess

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Melker Frölén Åström; [2022]
    Nyckelord :Framing theory; gestaltningsteori; gestaltning; mediers makt; Katalonien; Spanien; självständighet; tidningsartiklar; nyhetsrapportering; politik;

    Sammanfattning : In October 2017, the Spanish region Catalonia held a referendum vote on independence, but was not able to declare independence because of a strong opposition from the central government in Madrid. For the news media there are different ways to describe an event like this and these ways might have different outcomes on those who take part of the news. LÄS MER

  3. 3. Sociala medier och identitet : En ny diskurs och dess idéhistoria

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Emil Funcke; [2022]
    Nyckelord :Identitet; självets reflexiva process; profilicitet; panoptikonism; skam; makt;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen argumenterar för att en ny identitetsdiskurs har uppstått under 2010-talet. Den nya identitetsdiskursen menar att det har uppstått ett nytt sätt att konstruera identitet i och med sociala mediers intåg i individers vardag. LÄS MER

  4. 4. Kritik mot modeföretag : En studie om hur negativ kritik på sociala medier påverkar konsumenters inställning till modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Marianne Vixilia Salenius; Julia Olofsson; Andrea Sjögren; [2022]
    Nyckelord :Social media; word-of-mouth; consumer attitude; criticism; loyalty; Sociala medier; word-of-mouth; konsumentinställning; kritik; lojalitet;

    Sammanfattning : Sociala mediers framskridande har förändrat hur vi ser på världen och hur samhället ser ut. I samband med att användningen av sociala medier har ökat har även kritiken riktad mot modeföretag ökat. LÄS MER

  5. 5. ”Tänk om jag bara vill vara med honom” : En multimodal kritisk diskursanalys av homosexualitet, makt och stereotyper i Young Royals

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Stina Sandahl; Cornelia Syrén; [2022]
    Nyckelord :MCDA; homosexualitet; makt; stereotyp; Netflix; representation; tonårsserie; kungligheter;

    Sammanfattning : Studien ämnar belysa och undersöka hur homosexualitet, makt och stereotyper framställs i den svenska serien Young Royals på Netflix. Uppsatsen undersöker framställningen av homosexualitet och makt och även vilka stereotyper och/eller icke-stereotyper som förekommer. LÄS MER