Sökning: "medvetandegörande"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade ordet medvetandegörande.

  1. 1. Terapeuters upplevelse av arbetet med klientens agens i psykoterapi : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Simone Thejll; Tim Önning; [2023]
    Nyckelord :agency; therapists experience; thematic analysis; psychotherapy; agens; terapeuters upplevelse; tematisk analys; psykoterapi;

    Sammanfattning : Agens, vilket definieras som klientens upplevelse av att intentionellt kunna handla utifrån önskade och förväntade utfall, men också upplevelsen av att kunna påverka utgången av sitt liv, har i tidigare forskning lyfts fram som en potentiell common factor och psykologisk förändringsmekanism vid psykoterapeutisk behandling. Föreliggande studie syftade till att undersöka terapeuters upplevelse av arbetet med klientens agens i psykoterapi. LÄS MER

  2. 2. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  3. 3. Att skapa sig fri : En studie om kopplingar mellan frigörande pedagogik och gatukonst och graffiti

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Forsman Maria; [2023]
    Nyckelord :frigörande predagogik; gatukonst; graffiti; medvetandegörande;

    Sammanfattning : Konst är en kraft som kan förändra samhället. Hur kan vi som blivande bildlärare, som jobbar inom vad jag och många andra anser vara en förtryckande institution som skolan, skapa en bildundervisning, som bygger på denna idé? I denna studie försöker jag hitta svar på den frågan genom den frigörande pedagogikens teori och gatukonstens och graffitins praktiker. LÄS MER

  4. 4. Morfologiskt processande i talad och skriven produktion : En explorativ studie om sambanden mellan morfologiska pauser, revideringar och fel i högstadieelevers muntliga och skriftliga produktioner

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Dalia Al-Hayali; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Morfologisk kunskap har visats gynna läsutvecklingen vilket lett till ökat forskningsintresse för hur morfologisk träning och medvetandegörande kan främja läsförmågan, framförallt bland elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur morfologisk kunskap ter sig i typisk språkproduktion och huruvida morfologiska skillnader finns beroende på om produktionen utgörs av tal eller skrift är däremot mindre beforskat. LÄS MER

  5. 5. Tillgång till rättssystemet för barn med funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Bodil Ritzén; [2022]
    Nyckelord :Folkrätt; mänskliga rättigheter; funktionsrätt; barn med funktionsnedsättning; funktionsrättskonventionen; tillgång till rättssystemet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Children with disabilities are at much greater risk than other children of being exposed to violence and sexual abuse. Additionally, they are not considered credible witnesses to their experiences and are at risk of not being entrusted to the legal system. LÄS MER