Sökning: "medveten publik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden medveten publik.

  1. 1. Hur hanterar en influencer en kris? : - En retorisk analys av Marqaux Dietz kriskommunikation kring skandalen ”Den medvetslösa och blodiga mannen framför dörren”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denice Grossmann; Esmeralda Soto; [2023]
    Nyckelord :Margaux Dietz; Crisis communication; Social media trial; Rhetoric; Apologia; Margaux Dietz; Kriskommunikation; Mediedrev; Retorik; Apologia;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Sociala mediers framväxt har lett till uppkomsten av en ny yrkesgrupp kallad influencer. Detta yrke innebär en betydande uppmärksamhet och ett visst ansvar gentemot både sin publik och samhället. LÄS MER

  2. 2. Es complicado : Representationen av Alba, utifrån hennes migrationsstatus i Jane the Virgin (2014)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Gabriel Pagés; [2023]
    Nyckelord :Representation; Venezuela; Telenovelas; Stereotyper;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar att observera och analysera hur representationen av Alba, den venezuelanska-inmigranten, förändras utifrån hennes migrationsstatus i den satiriska telenovelan (dokusåpan) - och romantisk dramakomedi: Jane The Virgin (2014). Forskningsfrågan är: Vad kan representationen av latinokaraktären som illegal fylla för syfte i Jane the Virgin?  Materialet som har analyserats är nyckelpunkter i Albas narrativ som valts för att illustrera hur huvudsakligen Alba men även hennes omgivning påverkas olika beroende på hennes migrationsstatus. LÄS MER

  3. 3. And Just Like That…försökte Sex and the City bli woke : En kritisk diskursanalys av TV-serierna Sex and the City(1998–2004) och And Just Like That (2021)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Susanna Girmai; Julia Hasseltoft; [2022]
    Nyckelord :Woke; representation; tokenism; stereotyper; HBTQ; icke-vita; Sex and 3 the City; And Just Like That;

    Sammanfattning : När Sex and the Citys (1998–2004) uppföljare And Just Like That (2021) släpptes på HBOfanns det höga förväntningar på att bristerna gällande representation och gestaltning av ickevita och HBTQ-personer som Sex and the City (SATC) haft skulle åtgärdas. And Just LikeThat (AJLT) gjorde ett försök till att åtgärda de brister som kritiserats i medierna genom attexempelvis inkludera fler icke-vita personer. LÄS MER

  4. 4. Kommersialiserad ångest : En intervjustudie om influenceryrkets alienationsproblem och motstrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alice Junman; [2019]
    Nyckelord :influencers; arbetsliv; alienation; intrycksstyrning; frilans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för en ny typ av arbete; att vara influencer, vilket innebär att arbeta med sociala medier för att på något sätt påverka den publik man byggt upp. Huvudsakligt fokus ligger på att förstå vilka eventuella problem influencers upplever inom sitt arbete, vilket besvaras genom två frågeställningar: Hur upplever influencers balansen mellan privatliv och yrkesliv? Och Vilka metoder använder de för att hantera eventuella konflikter mellan de två? Datan bygger på semistrukturerade intervjuer med fem influencers. LÄS MER

  5. 5. "Vi är vanliga människor" : En studie av hur YouTube-kändisar framställer sig själva för att lyckas med sitt kändisskap

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sara Stiglund; [2017]
    Nyckelord :YouTube; YouTube celebrities; internet celebrity; impression management; micro-celebrity; YouTube; YouTube-kändisar; internetkändisskap; intrycksstyrning; mikrokändisskap;

    Sammanfattning : I det samhälle vi idag lever i ses offentlighet som statussymbol och värdemätare vilket gjort att människor, för att lyckas, måste skapa personliga varumärken. Internet har förenklat skapandet och spridandet av dessa personliga varumärken eftersom det på sociala medier finns verktyg att använda för att skapa en publik personlighet. LÄS MER