Sökning: "mellanmänskligt möte"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden mellanmänskligt möte.

  1. 1. ”Dom smittade varandra, dom smittade oss och vi smittade nog dom” : Barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Veronica Henriksson; Emma Anderson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; det kompetenta barnet; förskola; inflytande; inkludering; pedagogisk dokumentation; pedagogiska relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka främjande och hindrande aspekter för varje barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Problemet som låg bakom studiens syfte var den svåra utmaningen för pedagoger att göra varje barn delaktig och synliggjord i arbetet med pedagogisk dokumentation, särskilt de barn som pedagogerna på något sätt utmanas av. LÄS MER

  2. 2. Relationskompetens i enskild musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linnéa Svedmyr; [2021]
    Nyckelord :relational perspective; relational pedagogy; relationship competence; indiviudual music education; relationellt perspektiv; relationell pedagogik; relationskompetens; enskild musikundervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ämnade undersöka hur verksamma lärare arbetar med relationer och på vilket sätt det kan påverka enskild undervisning i musik. Detta för att bidra till ökad kunskap inom det pedagogiska fältet där lärares kompetens att bygga goda relationer de senaste decennierna fått ökad uppmärksamhet. LÄS MER

  3. 3. ”Dom smittade varandra, dom smittade oss och vi smittade nog dom” : Barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anderson Emma; Henriksson Veronica; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; det kompetenta barnet; förskola; inflytande; inkludering; pedagogisk dokumentation; pedagogiska relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka främjande och hindrande aspekter för varje barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Problemet som låg bakom studiens syfte var den svåra utmaningen för pedagoger att göra varje barn delaktig och synliggjord i arbetet med pedagogisk dokumentation, särskilt de barn som pedagogerna på något sätt utmanas av. LÄS MER

  4. 4. Terapeuters upplevelser av ett mellanmänskligt möte i terapier med kvinnor som upplevt våld i nära relation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Ann-Kristin Lublin; [2017]
    Nyckelord :Countertransference; Interpersonal meeting; Psychotherapy; Transference; Mellanmänskligt möte; Motöverföring; Psykoterapi; Överföring;

    Sammanfattning : Inledning: Terapi med en kvinna som utsatts för våld i nära relation kan vara en utmaning för terapeuten då det innebär att lyssna till hur en nära partner till kvinnan har utsatt henne för våld. Det kan bli en smärtsam påminnelse om mörkare sidor av människans existens och kan väcka starka känslor hos den som lyssnar. LÄS MER

  5. 5. Samtal om lidandet i det sociala arbetet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lena Källström; [2015]
    Nyckelord :social encounter; focus group interviews; profession; suffering as a concept; professional encounter; client; social worker; Social work; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Author: Lena Källström Title: “Conversations about suffering in social work” (Translated title) Supervisor: Christina Erneling Assessor: The aim of this thesis is to investigate how social workers conceptualise, name, relate to and understand the suffering s/he encounters when meeting clients, both from the perspective of self and the other. The study investigates the view of the individual social worker to describe the encounter with help seekers where suffering as a phenomenon is mediated, interpreted and understood This work is of a descriptive character. LÄS MER