Sökning: "menstrual shame"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden menstrual shame.
1. THE BLOODY STIGMA IS STILL HERE, PERIOD.
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : iAbstractThis exploratory study aims to investigate the connection between menstrual perceptions,knowledge and education about menstruation as well as the period product choice. Using thefeminist approach, research data were gathered from three focus groups of girls between 14 and15 years old that went to the same high school in Visby (Sweden). LÄS MER
2. Den blinda röda fläcken : Menstruation i svenska museisamlingar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie undersöker förekomsten av kulturarv rörande menstruation i svenska museisamlingar samt i vilka samband de har deltagit i utställningar eller på annat sätt exponerats för allmänheten. Undersökningen ämnar även ta reda på om tabu relaterat till menstruation påverkat insamlingen och exponeringen av de såkallade ”menstruationsföremålen”. LÄS MER
3. Kvinnors upplevelser efter könsstympning : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Kvinnlig könsstympning är ett kirurgiskt ingrepp i de kvinnliga genitalierna som av tradition utövas idag i flera delar av världen. Traditionen är vanlig i flera delar av Afrika, Asien och Mellanöstern och på grund av migration är det allt fler könsstympade kvinnor som bor i västvärlden. LÄS MER
4. Mänskliga rättigheter eller menskligarättigheter? : Chaupadi-traditionens efterverkningar
Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats avser att undersöka och kartlägga från ett genusperspektiv hur en könsmaktsordning och patriarkala strukturer påverkar och bidrar till att traditionen chaupadi följs. Det är en tradition där kvinnan antas vara oren och bringar otur kring sin omgivning och bör därför i vissa fall bo i en menshydda under sin menstruation. LÄS MER
5. „Ein Gefühl von Schutz und Frische“ : Eine kritische Diskursanalyse von deutschsprachiger Menstruationsproduktwerbung
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/TyskaSammanfattning : The advertisement of menstrual products has traditionally been characterised by shame, discretion and euphemisms (Block Coutts and Berg 1993; Waschek 1995, Simes and Berg 2001). In the past few years, the theme of menstruation appears increasingly in the public eye and prompts the question of whether those qualities are still the dominant descriptors for advertising menstrual products. LÄS MER