Sökning: "mervärdesskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet mervärdesskapande.

  1. 1. Moduläritet, ett botemedel mot tillfälliga behov : Hur kan en produkt designas för att möta olika behov under ett barns första 13 år?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amanda Lundström; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Anpassningsbar; Tillfälliga behov; Moduläritet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är ett forskningsdrivet designprojekt med karaktären forskning genom design. Med begreppet “tillfälliga behov” som grund och familjelivet som utgångspunkt har jag undersökt hur olika behov kopplat till produkter framstår och utvecklas i en barnfamilj. LÄS MER

  2. 2. Älskar, älskar inte : En studie om emotionell design från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Paulina Andersson; [2021]
    Nyckelord :Design for product attachment; emotional design; emotional durability; emotionally durable design; Emotionell design; emotionell hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har gått ut på att utforska designbegreppet emotionell design i teori och praktik för att undersöka och exemplifiera hur emotionell design kan användas som ett strategiskt verktyg i syfte att förlänga produkters livslängd, och därmed dämpa konsumtionstakten av ekologiskt hållbarhetsmässiga skäl. Konsumtion är en vital del av den globala ekonomin, men med den höga konsumtionstakt vi idag håller så förbrukas jordens resurser i snabbare takt än de hinner återskapas. LÄS MER

  3. 3. Aspiring for Added Value with Energy Efficient Building Renovation : REN2017 – a method for component-based selection and evaluation of building refurbishment options

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Johannes Leo; Peter Hansen; [2017]
    Nyckelord :Building refurbishment retrofit; Energy saving; Refurbishment via environmental rating tools; Added values; CCE; CSR; Post-occupancy-evaluation building assessment;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to develop and propose a heuristic prescriptive method, REN2017, for identifying and evaluating component-based refurbishment options from an energy-economic and added value standpoint; and to evaluate the method in terms of its usefulness in a real life scenario.  This study uses an abductive single-case study approach with threads of action research encompassing primary data, from the study object and two reference objects, of on-site inspections, unstructured interviews with professionals and staff surveys. LÄS MER

  4. 4. Asset Liability Management: Ur privatpersonens perspektiv : Ta kontroll över din ekonomiska framtid

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Filip Beijbom; Adam Fröman; [2017]
    Nyckelord :Asset Liability Management; private wealth management; personal finance; Asset Liability Management; privatekonomiskt sparande; ekonomisk rådgivning;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Samtidigt som företag och finansiella institutioner idag har utvecklat avancerade Asset Liability Management-verktyg för att proaktivt hantera sina risker och planera framtida kassaflöden, så baseras dagens privatekonomiska rådgivning fortfarande på traditionella tillgångsallokeringsstrategier och enkla tumregler. Tidigare forskning menar på att liknande ALM-verktyg skulle kunna generera mervärde även för privatpersoner om de implementerades i praktiken, men vad de privata spararna själv tycker i frågan är hitintills outforskat. LÄS MER

  5. 5. Adding value to gain competitive advantages : agricultural and horticultural firms’ corporate strategies to create wealth

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Katarina Persson; [2015]
    Nyckelord :corporate strategies; entrepreneurial mindset; small scaled farming; Strategic Entrepreneurship; value-adding;

    Sammanfattning : The interest in locally produced food is high among Swedish consumers. Yet so, many farmers struggle to be profitable and competitive. The food market has many different competitors, and therefore competition is fierce. LÄS MER