Sökning: "metakognitiv förmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden metakognitiv förmåga.

  1. 1. Undervisning i lässtrategier för ökad läsförståelse : En interventionsstudie i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Heléne Bäckström; Lisette Vik; [2022]
    Nyckelord :interventionsstudie; reciprok undervisning; lässtrategier; språklig förmåga; metakognitiv förmåga;

    Sammanfattning : This study explores reciprocal teaching and the effectiveness of reading strategies, focusing on linguistic versus metacognitive ability, for improving reading comprehension. The participants were 22 fourth-grade students identified with poor reading comprehension, from two schools in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Antingen så gör man rätt eller så lär man sig : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med metakognitiva förmågor i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marika Kolmodin Berg; Jessica Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :metakognition; metakognitiv förmåga; allmändidaktik; grundskola; lärande; lärandeteorier; motivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Fjärr- och distansundervisning för ”särskilt sårbara elever” under Covid-19-pandemin : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erik Carlsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad specialpedagoger i gymnasieskolan säger om situationen för elevgruppen som bedömdes vara särskilt sårbara vid fjärr- och distansundervisning till följd av Covid-19-pandemin, samt att ta reda på vad specialpedagoger lyfter fram som framgångsfaktorer för att stötta denna elevgrupp under denna tid. Begreppet särskilt sårbar vid fjärr- och distansundervisning har använts då Specialpedagogiska skolmyndigheten identifierat vissa elever som särskilt sårbara till följd av den plötsligt uppkommna fjärr- och distansundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Lässtrategier hos elever i skolåren 9-12 : En systematisk litteraturstudie om hur användande av lässtrategier påverkar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Tim Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Metacognitive strategies; Reading comprehension; Reading strategies; Strategic reading; Metakognitiva strategier; Läsförståelse; Lässtrategier; Strategisk läsning;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras resultat av vad tidigare forskning konstaterat om lässtrategier i frågan om hur de används och vad de innebär för elever i skolåren 9–12. Uppsatsen visar att den utbildningsforskning som berört lässtrategier under de senaste tio åren inte behandlar strategisk läsning med konsensus i begrepp eller förklaringsmodeller, utan att det istället finns olika synpunkter om både vad lässtrategier är och vad de innebär för läsaren. LÄS MER

  5. 5. Lärarstudenters återkoppling : Lärarstudenters skriftliga återkoppling på elevlösningar i matematik rörande absolutbelopp

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Kristofer Sidenvall; [2020]
    Nyckelord :Återkoppling; feedback; lärarstudent; matematik; absolutbelopp; gymnasium; algebra;

    Sammanfattning : Studien i detta arbete undersöker hur svenska ämneslärarstudenter ger skriftlig återkoppling på elevers lösningar i det matematiska kunskapsområdet ekvationer med absolutbelopp. Under datainsamlingen formulerade femton ämneslärarstudenter från två olika lärosäten sin återkoppling till tre elevers lösningar. LÄS MER