Sökning: "metoder för texttolkning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden metoder för texttolkning.
1. Bältesläggning i psykiatrin– en etisk analys
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Bältesläggning får användas inom ramen för lagen om psykiatrisk tvångsvård ochlagen om rättspsykiatrisk vård. Fastspänning i bältessäng eller annan anordning används cirka3700 gånger/årligen i Sverige. LÄS MER
2. Uttryck som didaktiska verktyg : undervisningsdesign kring tolkning av uttryck
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The research examines pedagogical approaches to work on interpreting expressions in a developed educational organisation. The essay contains two analyses: A re-analysis of a previous study (study 1) where two art educators in a museum art program were interviewed and a new empirical study with two art educators from Levande Verkstad (study 2). LÄS MER
3. Genre som lärandeobjekt inom sångundervisningen. En studie över sångpedagogers syn på genre och dess funktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Begreppet genre är centralt inom musikvärlden och inom musikundervisning. Således är detta ett begrepp vi behöver förhålla oss till. Syftet med studien är att ta reda på vilken funktion genre har i sångundervisningen och hur begreppet kan behandlas. LÄS MER
4. Att tolka interpretation - En studie om interpretation inom sång i teori och praktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sångpedagoger praktiskt arbetar med interpretation, samt om det finns någon koppling mellan deras arbete med interpretation i förhållande till genrer. Det är en kvalitativ studie som är baserad på intervjuer med tre sångpedagoger samt observationer av deras respektive lektionsarbete. LÄS MER
5. Att fånga en sång : Metoder för musikalisk instudering i sångundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Utgångspunkten för denna undersökning är att ta reda på hur sånglärare på gymnasiet talar med elever om instudering och att få en inblick i vilka metoder de erbjuder sina elever att använda sig av när de ska lära sig en ny sång, samt att undersöka eventuella skillnader i pedagogiska infallsvinklar mellan de olika sånglärarna. Jag vill också ta reda på hur de intervjuade sånglärarna förhåller sig till läroplanen Lgy11 när det kommer till musikalisk instudering. LÄS MER