Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hej, tja, salam: En sociolingvistisk studie om kunskaper och attityder gentemot det arabiska språket hos icke-arabiskatalande ungdomar i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Anes Cherigui; [2023-09-06]
    Nyckelord :arabiska; ungdomar; Göteborg; sociolingvistik; Labov; Eckert;

    Sammanfattning : Jag undersöker i vilken utsträckning som Sveriges näst största språk sett till antalet förstaspråkstalare tagit plats bland ungdomar i mitt lokalsamhälle. Till hjälp har jag utformat två frågeställningar som rör språkkunskaper och attityder till arabiskan. LÄS MER

  2. 2. Dilemmatiska aspekter i förskolans minoritetsuppdrag : En studie om förskolepersonals förståelser av arbetet med Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Friberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool s minority assignments; minority politics; national minorities and minority languages; Roma people; dilemmatic aspects; common sense; contrary themes; Förskolans minoritetsuppdrag; minoritetspolitik; nationella minoriteter och minoritetsspråk; romer; dilemmatiska aspekter; sunt förnuft; motstridigheter;

    Sammanfattning : I juli 2019 försågs förskolan med en ny läroplan och med den ett utökat minoritetsuppdrag, vilket i korthet innebär att förskolan ska bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språk och kulturer. Tidigare forskning pekar på att läroplansändringar om de nationella minoriteterna haft liten inverkan på ämnesinnehållet inom utbildningssystemet och att det finns svårigheter kopplade till att implementera kultur- och språkrelaterade policyer i förskolan. LÄS MER

  3. 3. “As long as there are Sweden Finns then there should be a need” : A Qualitative Study of Finnish Revitalisation Initiated by the Sweden Finnish Youth Organisation

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Linnéa Backvall; [2023]
    Nyckelord :Language revitalisation; Sweden Finns; Finnish; Sweden Finnish; national minorities; minority languages; minority youth; new speakers; interviews; COD model; identity; Språkrevitalisering; sverigefinnar; finska; sverigefinska; nationella minoriteter; minoritetsspråk; minoritetsungdomar; nya talare; intervju; motivation; COD-modellen; identitet;

    Sammanfattning : Young people are a central group in revitalisation efforts that aim to turn the tide of language shift for speakers of endangered languages. In the context of the five national minorities of Sweden, this thesis looks at the motivation of young Sweden Finns to participate in or lead revitalisation efforts for Finnish in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Det strategiska valet mellan latent och manifest språkväxling i Ann-Helén Laestadius verk : En jämförande analys av flerspråkiga inslag från de finsk-ugriska minoritetsspråken i två romaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Serafia Lindve; [2023]
    Nyckelord :litterär flerspråkighet; språkväxling; kodväxling; Ann-Helén Laestadius; samiska; meänkieli; finska; minoritetsspråk; revitalisering; Tornedalen;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks inslag av litterär språkväxling. Syftet är att vidare analysera språkväxlingens form samt litterära funktioner i två romaner av Ann-Helén Laestadius som båda innehåller inslag av de finsk-ugriska minoritetsspråken. LÄS MER

  5. 5. ”Det är lite skolbaserat” : Umesamiskalärares röster om fjärrundervisningen i umesamiska och samarbetet med svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Sara Lindelöf; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; language revitalisation; learning environments; remote education; Sápmi; Umesámi.; Akttasadtjebárgguo; bïjruos; giälla eäljjuodibmie; liärruome; meälggadeåhpadibmie; Sábmie; ubmejesámien.; Fjärrundervisning; lärmiljöer; samarbete; Sápmi; språk revitalisation; umesamiska.;

    Sammanfattning : Åhpadibmien ulmmie leä máhttuob akttasadtjen jah meälggadeåhpadibmien bijrra váddiet ubmejensámien unnibelåhkkuongiällije nïnnuodit. Vuaduo jah uhttsalibmie uvddale sjiehties máhttuo vuösiete jah ájáj mah leäh guaruos guh dannie åhpadibmie urra diediedibmien bijrra váddiet. LÄS MER