Sökning: "minoritetsspråk"

Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser innehållade ordet minoritetsspråk.

  1. 16. Den tysta kommunikationen : Flerspråkighet och minoritetsspråk i förskolans visuella miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cecilia Windahl; Amanda Ängtoft; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; minoritetsspråk; modersmål; visuell miljö;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att skapa ytterligare kunskap om hur flerspråkighet och minoritetsspråk gestaltas och blir synliggjort i förskolans visuella miljö. Undersökningen har genomförts på en förskola med den sociokulturella teorin som utgångspunkt för barnens flerspråkiga utveckling. LÄS MER

  2. 17. ”Man måste ju börja någonstans” : En fallstudie av Upplands Väsby biblioteks arbete med de nationella minoriteterna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Linda Öberg; [2022]
    Nyckelord :National minorities; Public libraries; Minority languages; Ethnic minorities; Libraries and society; Minority politics; Nationella minoriteter; Folkbibliotek; Minoritetsspråk; Etniska minoriteter; Bibliotek och samhälle; Minoritetspolitik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de nationella minoriteterna synliggörs på ett svenskt folkbibliotek samt hur bibliotekets arbete kan förstås utifrån R. David Lankes teoretiska ramverk för The New Librarianship. LÄS MER

  3. 18. Native Americans och Samerna : Jämförelse mellan USA:s och Sveriges lagar om ursprungsbefolkningarnas rättigheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Ida Örnberg; [2022]
    Nyckelord :Native Americans; the General allotment act; the Indian civil rights act; the Indian reorganization act; the Native American language act; samer; Nationella minoriteter och minoritetsspråk; Rennäringslagen; Sametingslagen;

    Sammanfattning : This study compares USA and Swedish laws on Native Americans and Sami. Indigenous peoples are known to have inadequate rights because they are discriminated against. This is why the study has focused on examining what their rights look like and whether it is the implementation of the laws that has caused the high risk of discrimination. LÄS MER

  4. 19. Synliggöra, stärka och samverka : Bibliotekens planer för arbetet med Sveriges fem nationella minoriteter och deras språk

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Agnes Franzén; [2022]
    Nyckelord :Linguistic minorities; Public libraries; WPR approach; Content analysis; Minority language; Libraries and minorities; Nationella minoriteter; minoritetsspråk; folkbibliotek; innehållsanalys; WPR;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore how some public libraries in different parts of Sweden plan to work with the the Swedish national minorities and their languages: the indigenous Sami’s and the Sami languages; the Swedish Finns and the Finnish language; the Tornedalers and the Meänkieli speaking (Tornedalen Finnisch-speaking); the Roma and the Romany Chib; and the Jews and Yiddisch. As minorities they share tragic experiences with many other minorities in the world, and some of them more than other. LÄS MER

  5. 20. ”Dom där böckerna vet jag inte hur jag ska använda, för jag kan inte samiska” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med samiska som språk och kultur i förskolan i samiska förvaltningskommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Nilsson Nordin; [2022]
    Nyckelord :barn; förskollärare; läroplan för förskolan; minoritet; minoritetsspråk; samiska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur förskollärare uttrycker att de upplever arbetet med att uppfylla de mål och riktlinjer förskolans läroplan anger om barn från minoritetsgruppers rätt till språk och kultur. Arbetet är uppbyggt genom en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frågor ställda till sex förskollärare verksamma i samiska förvaltningskommuner samt en samisk samordnare verksam i en förvaltningskommun. LÄS MER