Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Fantomen har tusen ögon och tusen öron", det borde skolan också ha : Effektiva preventiva och behandlande insatser mot mobbning i skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Björn Bergstrand; Johan Jonasson; [2022]
    Nyckelord : Bullying ; Anti-bullying ; School ; Effect ; Program ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka preventiva och behandlande effektiva insatser det finns för att motverka mobbning i skolmiljö. Redan under tidigt 70-tal började mobbning betraktas som ett socialt problem. Än idag är mobbning i svenska skolan ett återkommande problem där allt fler upplever att de är utsatta. LÄS MER

  2. 2. Mobbning : en undersökning om antimobbningsarbete

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Fast; [2012]
    Nyckelord :Bullying; anti-bullying program; Friends; Olweus; school-bullying; Mobbning; Antimobbningsprogram; Friends; Olweus; skolmobbning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser hur svenska skolor arbetar mot mobbning. Mobbning är ett stort problem som orsakar stor oro bland skolbarn. 1969 ville läkaren Peter-Paul Heinemann uppmärksamma mobbning då han upptäckte att många barn blev mobbade och att vuxna inte brydde sig. LÄS MER

  3. 3. Bearbetning av mobbning : en kvalitativ studie om hur skolan tar sin del av ansvaret

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Alev Dogan; [2011]
    Nyckelord :bullying; social roles; bullying consequences and the school’s efforts; mobbning; sociala roller; mobbningens följder och skolans insatser;

    Sammanfattning : The Swedish school system’s curriculum states that some of the schools goals are to; help to develop pupils’ sense of belonging, solidarity and responsibility for people outside the restricted group, combat discrimination and degrading treatment of individuals or groups and to show respect for individuals. (Lgr 11). LÄS MER

  4. 4. MOBBNINGSSIGNALER – En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv Examinator: Hans Rystedt

    C-uppsats,

    Författare :JOHANNES HARLIN; KATARINA SPJUTH; [2010]
    Nyckelord :begynnande mobbningssignaler; elever; lärare; klas;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie med ett syfte som handlar om att synliggöra mobbningssignaler under skoltid. Uppsatsen har ett elevperspektiv och vill fördjupa lärarens kunskaper i att identifiera begynnande mobbning. LÄS MER

  5. 5. Vem ska trösta Knyttet...och vem ska Knyttet stämma?!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Josefin Bennet Fredriksson; [2010]
    Nyckelord :Skadeståndsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : ‘Bullying’ as a term first appeared in Sweden in the 1960s, and was not considered being a social problem until the 1980s. The perhaps most widespread definition of the term bullying is defined by the Norwegian researcher Dan Olweus: "A person is bullied when he or she has, repeatedly and over time become a victim of negative actions from one or more persons (. LÄS MER