Sökning: "mobbning pedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 139 uppsatser innehållade orden mobbning pedagogik.

  1. 6. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  2. 7. Elevers hantering av mobbningssituationer : En studie av lärare och elevers uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daniel Mindic; Isak Simonsson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; elev-ingripande; självtilltro; förstärkning; fritidshem;

    Sammanfattning : Studien belyser ett problemområde inom hanteringen av mobbning i fritidshem och skola utifrån kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två olika skolor. Tidigare forskning visar att många lärare väljer att inte ingripa för att hjälpa elever vid mobbningssituationer medan andra lärare menar att det är lärarens ansvar att göra detta. LÄS MER

  3. 8. Förebyggande arbete mot mobbning och kränkande behandling i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Wahlgren; Therese Åström; [2021]
    Nyckelord :mobbning; kränkande behandling; grundskolepersonal; F-6; förebyggande; kvantitativ enkätundersökning; ekologiskt teori; antimobbningsprogram;

    Sammanfattning : I skolan är mobbning och kränkande behandlingar ett samhällsproblem som skolan bör arbeta aktivt mot att förebygga. Denna enkätstudie är framtagen med syfte att undersöka, och därmed bringa kunskap om, grundskolepersonals erfarenheter av det förebyggande arbetet mot mobbning och kränkande behandlingar. LÄS MER

  4. 9. Lärares uppfattning om mobbning under Covid-19 : En kvantitativ undersökning, med kvalitativa inslag, med lärare i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Wahlman Pers; Rebecka Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Attityder till mobbning : En intervjustudie om skillnader mellan utsatta och icke utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kristian Eriksson; Nisrin Majdalani; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; utsatta områden; icke utsatta områden; individualpsykologiskt perspektiv; socialkonstruktionistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Mobbning påverkar en stor del av skolors elever negativt, förekomsten av det kan förstöra livet för de som blir utsatta för det och mobbning som fenomen förändras och utvecklas över tid. Med det sagt är det väsentligt att forskning inom ämnet fortsätter att bedrivas för att synliggöra hur mobbning tar sig uttryck i skolans miljöer. LÄS MER