Sökning: "mobbningssituation"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet mobbningssituation.

  1. 1. Compassion fatigue bland lärare – reliabiliteten för en befintlig skala, dess samband med närliggande koncept samt kopplingen till benägenhet att agera vid mobbningssituationer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emma Madholm; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :compassion fatigue; lärare; mobbning; compassion fatigue inventory CFI ; psykometriska egenskaper; teacher; bullying; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Compassion Fatigue Inventory (CFI) as a tool for measuring compassion fatigue among teachers. We also examined whether the level of compassion fatigue could predict teachers' propensity to act in a bullying situation. LÄS MER

  2. 2. Mobbning som begrepp och som fenomen : En kvalitativ studie av några ungdomars upplevelser och uppfattningar av mobbning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lina Hammal; [2022]
    Nyckelord :Kränkning; sexuella trakasserier; trakasserier;

    Sammanfattning : Mobbning får inte äga rum i verksamheter som rättar sig efter skollagen. Antalet mobbade skolbarn har stigit kraftigt sedan 2018 och har fördubblats under det senaste decenniet. Denna kvalitativa studie fokuserade på att uppmärksamma ungdomars perspektiv på mobbning. LÄS MER

  3. 3. "Det borde vara ocoolt att vara elak" : En grundad teori om gymnasieelevers perspektiv på pro-aggressiva deltagarroller

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Emma Emanuelsson; Elina Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; deltagarroller; moraliskt disengagemang; social status; social dominans; grundad teori; kvalitativ analys; fokusgrupp; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning är ett socialt fenomen där det ofta finns flera olika deltagarroller närvarande. Deltagarrollerna är offer, mobbare, assistenter, understödjare, passiva åskådare och försvarare. De flesta barn och ungdomar tycker att mobbning är fel men ändå ökar mobbningen i svenska skolor. LÄS MER

  4. 4. ”Att bryta ihop i sig själv” : En grundad teori om föräldrars ensamhetsupplevelse av sitt barns mobbningssituation

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sally Elias; Ellen Lindberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Det är inte värt det : En grundad teori om gymnasieelevers förklaringar till varför elever ingriper eller förblir passiva i en mobbningssituation.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mollie Holmström; Nina Enocksson; [2021]
    Nyckelord :Bullying; grounded theory; passive bystander; defender; upper secondary school students; Mobbning; grundad teori; passiv åskådare; försvarare; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning sker ofta i närvaro av fler personer än förövaren och offret. Det är ett socialt fenomen där även deltagarroller såsom den passiva åskådaren och försvararen bevittnar mobbningen, varav den passiva åskådaren håller sig undan och försvararen väljer att ingripa för att hjälpa offret. LÄS MER