Sökning: "mobiltelefonens teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden mobiltelefonens teknik.

  1. 1. Mikrofonens hot och möjligheter : Unga och äldres perspektiv på en potentiell framtida datainsamling via mikrofonen av smart teknologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Agnes Balcer; [2023]
    Nyckelord :Data Collection; Cookies; Personal integrity on the internet; Smart Speakers; Voice assistant; Data collection of the mobile phones microphone; Generation X; Generation Y; Generation Z; Datainsamling; Cookies; Personlig integritet på internet; Smarta högtalare; Röstassistenter; Datainsamling via mobiltelefonens mikrofon; Generation X; Generation Y; Generation Z;

    Sammanfattning : Att vara internetanvändare idag innebär att man ständigt utsätts för datainsamling i form av stora textfiler som företag använder för att bygga upp profiler av individer baserat på deras internetvanor. Vare sig man tillhör den äldre generationen som har behövt anpassa sig efter ny teknik eller om man tillhör den yngre generationen som är uppväxt med tekniken och har den i sitt DNA, så finns det risk att datainsamlingen gör intrång på den personliga integriteten. LÄS MER

  2. 2. Mobilen i skolan eller skolan i mobilen? Gymnasieelevers användning av, upplevelse av samt attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Karolina Hansson; [2022-09-12]
    Nyckelord :mobiltelefoner; attityder; användning; gymnasieelever; m-learning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka gymnasieelevers användning av, upplevelser av och attityder till mobiltelefonen i förhållande till skolarbetet. Resultatet är tänkt att bidra med en kartläggning av de utmaningar och möjlig¬heter som den nya tekniken för med sig in i skolans verksamhet, och i och med detta utgöra ett bidrag till utvecklingen av skolans framtida strategier för val och användning av informations- och kommunikations¬¬teknologi. LÄS MER

  3. 3. Mobilen i skolan? : Hur många notiser får eleverna och vad är deras upplevelse av den distraktionen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yvonne Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Mobiltelefonen; notiser; digitala verktyg; undervisning;

    Sammanfattning : Mobiltelefonen används idag i stort sett av alla, den gör oss nåbara och är ett smidigt redskap för informationsinhämtning i samhället men inte i skolan. Där ses mobilen som ett störande inslag till skillnad mot annan digital teknik som skolan använder. LÄS MER

  4. 4. En arbetsplats i fickan : En studie om hur anställdas arbetstillfredsstaällelse påverkas av arbetsrelaterad FOMO, som en dimension av teknostress

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Benjamin Söderman; Mikaela Sterner; [2019]
    Nyckelord :Teknostress; Arbetsrelaterad FOMO; Arbetstillfredsställelse; Self-Determination Theory; Informations- och kommunikationsteknik; Mobil informations- och kommunikationsteknik; Techno-anxiety;

    Sammanfattning : I takt med dagens moderna teknikutveckling har människor och organisationers arbetssätt förändrats markant. Med hjälp av teknikens innovationer och mobiltelefonens utveckling finns uppdaterad information tillgänglig var som helst, när som helst. I samband med detta har nya fenomen som teknostress uppkommit. LÄS MER

  5. 5. Mobilförbud i klassrummet : en skolas införande av mobilförbud och dess konsekvenser för lärmiljön samt elever i behov av stöd

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Håkan Sonesson; [2018]
    Nyckelord :Arbetsro; elever i behov av stöd; koncentration; mobilförbud; studiemiljö; studiero;

    Sammanfattning : Det pågår en intensiv debatt idag gällande varför de svenska elevernas skolresultat har försämrats de senaste åren i jämförelse med elever från länder med liknande förutsättningar. I debatten nämns flera olika orsaker, men vanligt förekommande är mobiltelefonens förekomst i de svenska klassrummen och dess eventuella negativa effekter på studiemiljön och hur detta påverkar studieresultaten för framförallt elever i behov av stöd. LÄS MER