Sökning: "mode och feminism"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden mode och feminism.

  1. 1. ”Kvinnokroppen. Så stark och livskraftig, samtidigt så väldigt omdebatterad” En kvalitativ diskursanalys av marknadsföring genom ett postfeministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jennie Hansen Römer; Therese Clausson; [2023]
    Nyckelord :postfeminism; diskursanalys; varufeminism; digital marknadsföring; femvertising; varumärkesaktivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa diskursanalys är att studera hur feministiska diskurser framträder i porträtteringen av kvinnor i västerländsk reklam. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur feministiska diskurser påverkar digital marknadsföring samt att bidra med kunskap till forskningsområdet varufeminism och varumärkesaktivism. LÄS MER

  2. 2. Den nomadiska historiens kartografi – En aktualisering av det historiska hos Walter Benjamin och Rosi Braidotti

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Göransson Anton; [2018-03-28]
    Nyckelord :Posthumanism; Walter Benjamin; nomadisk teori; kritisk historiografi; Rosi Braidotti; monadologi;

    Sammanfattning : The following essay concerns questions about the status of history in Walter Benjamin´s critical philosophy of history and Rosi Braidotti´s nomadic feminism. I conduct a comparative actualization through locating affinities in their respective theory concerning question around the status of history and historiography, how we remember, write and present history, the relation between the present-day, the past and the future, between the subject and the collective. LÄS MER

  3. 3. EN HANDELSVARA I FEMINISTKLÄDER : En studie av feminism inom mode som exempel på reifikation.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Vilma Ljunggren Forsberg; [2017]
    Nyckelord :Femvertising; varumärkesbyggande; Chanel; Dior; Gina Tricot; H M; feminism; marknadsfeminism; ”trickle-down feminism”; reifikation; Lukács; marxism; nyliberal feminism; konsumtion;

    Sammanfattning : This essay aims to establish a marxist perspective upon a phenomena that could be seen as typical neoliberal–femvertising. I have noticed an expanding trend in fashion; the use of feminism as branding. Fashion brands such as Dior and H&M have lately profiled themselves with feminism, framing it as radical as well as feminist. LÄS MER

  4. 4. När manliga män klär sig kvinnligt : En genusanalys av Åhléns normbrytande modekampanj- kläder som uttryck för kön i relation till rådande kulturella koder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Sanna Michelsson; Greta McDonough; [2017]
    Nyckelord :reklam; mode; norm; genus; könsmaktsordning; patriarkat; könsroll; maskulinitet; femininitet; stereotyp; identitet; kändisskap;

    Sammanfattning : Följande arbete är en studie kring mediers reproduktion av könsstereotypa framställningar inom reklam. Genom att låta tidigare discipliner såsom medie- och kommunikationsvetenskap, genusvetenskap, feminism och sociologi inneha en central roll, ämnar studien komma närmare en förståelse för hur djupt rotade och kulturella koder kring kvinnlighet och manlighet bidrar till en rådande könsmaktsordning. LÄS MER

  5. 5. Den "starka" kvinnan i mode : en kvalitativ innehållsanalys av pressmeddelanden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Linnea Tjörnevik; [2017]
    Nyckelord :feminism; postfeminism; tredje vågens feminism; den starka kvinnan; empowered; mode; kommodifiering; patriarkal hegemoni; femininitet;

    Sammanfattning : Studien som uppsatsen bygger på analyserar ett antal pressmeddelanden från danska och svenska modeveckorna under augusti 2016 samt januari 2017. Pressmeddelandena innehåller en explicit beskrivning av kvinnan som stark. LÄS MER