Sökning: "modell för destinationsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden modell för destinationsutveckling.

  1. 1. Skiddestinationers omställning från vinter till året-runt : En balansgång mellan olika intressen i en destinationsutvecklingsprocess

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johanna Jansson; Sofie Jordskogen; [2023]
    Nyckelord :Destination development; seasonal tourism; planning; sustainable tourism development; Destinationsutveckling; säsongsbetonad turism; planering; hållbar turismutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur skiddestinationsaktörer arbetar strategiskt hållbart i omställningen till året runt-destination. För att uppfylla syftet ämnar uppsatsen besvara frågor kring omvandlingsprocessen som behandlar möjligheter och utmaningar för en destination samt aktörers hantering av kommersiella kontra miljömässiga intressen. LÄS MER

  2. 2. Att skapa en exportmogen destination : En studie om Storbritannien som växande marknad att besöka Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Cecilia Wallin; Helena Klein; [2018]
    Nyckelord :Destinationsutveckling; platsmarknadsföring; exportmognad; konsumentbeteende; upplevelse;

    Sammanfattning : I föreliggande studie kommer vi som skrivit uppsatsen, bland annat redogöra för begreppet exportmognad med utgångspunkt i destinationsutveckling och platsmarknadsföring. Genom att öka den teoretiska förståelsen samt redogöra för den empiriska situationen uppsatsen bygger på, besvarar vi studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Kulturarvets betydelse vid destinationsutveckling : Kalmar, en historisk guldgruva för besökare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Andreas Andersson; Elias Broberger; Evelina Göransson; [2018]
    Nyckelord :Kulturarv; bevarande; autenticitet; symbolism; semiotisk modell; platsskapande; destinationsutveckling;

    Sammanfattning : Turism idag är inte bara ett verktyg för ekonomisk vinning, utan det innefattar även utveckling och bevarande. Det är i dagsläget styrt och konstruerat efter historia, natur och tradition; tre punkter som berör områdena kultur och arv. LÄS MER

  4. 4. Vi ses fram på torget! : att skapa en mer attraktiv mötesplats på torget i Lidköping

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Patricia Henningsson; Veronica Tigerberg; [2015]
    Nyckelord :Meeting place; Public space; Servicescape; Destination marketing; Event; Marketing; Urban planning; Mötesplats; Offentliga rummet; Serviceomgivning; Destinationsutveckling; Stadsutveckling; Event; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Vi ses fram på torget är en uppsats som berör attraktiva mötesplatser i det offentliga rummet. Den postmoderna människan söker återigen kontakt med andra i det offentliga rummet men saknar möjligheten att interagera. LÄS MER

  5. 5. Kuna Yala – Effekter av lokal involvering inom destinationsutvecklingen : B-uppsats

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Adam Jakobsson; Pontus Lindberg; [2014]
    Nyckelord :Community based tourism; Destination development; San Blas Islands; Kuna Yala; Lokalsamhällsbaserad turism; Destinationsutveckling; San Blasöarna; Kuna Yala;

    Sammanfattning : This essay has examined how the local community is involved with the tourism development on the San Blas islands and how it effects the destinations development. The method of choice has been a qualitative interview with an operator that offers trips to the destination. LÄS MER