Sökning: "modersmål och AKK"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden modersmål och AKK.

  1. 1. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nefide Feyzoula; Josefin Johnsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; intervjuer;

    Sammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barn i förskolan och förskollärares förhållningssätt : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Berfin Batak; Amina Salihovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; modersmål; sociokulturell; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är få en ökad förståelse kring vilka verktyg och strategier pedagoger arbetar med i förskoleverksamhet gällande flerspråkiga barns språkutveckling. Studien baseras på sex olika kvalitativa intervjuer med enskilda pedagoger på fyra olika förskoleverksamheter i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Karlman; Johanna Sundin; [2021]
    Nyckelord :språkstörningar; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmålsstödjare; akk; tras; dilemma;

    Sammanfattning : Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 4. Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Pernilla Lundberg; Priya Mohlén Wendel; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; ämnesområden modersmål; första- och andraspråk; flerspråkighet; kommunikation; interaktion; AKK;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om nyanlända barns språkutveckling, samspel och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Toloue Safdari; Selam Tewolde; [2020]
    Nyckelord :kommunication; multiculturality; multilingualism; newly arrived; flerspråkighet; kommunikation; mångkulturalitet; nyanländ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna arbetar med nyanlända barns språkutveckling i förskolan. För att ta reda på förskollärarnas arbetssätt gällande nyanlända barns språkutveckling har sex förskollärare från fem olika förskolor och två olika kommuner intervjuats. LÄS MER